Fakta vil nå 400 butikker inden fem år
Lige inden påske slog Fakta dørene op for en ny butik i Sdr. Omme. Det er kædens butik nummer 357, og det bliver langt fra den sidste butik, der skal åbnes.
Kædedirektør siden midt i 2018, John Hornbech Christensen, forudsiger, at der i hvert fald er plads på markedet til 400 Fakta-butikker i løbet af de næste tre til fem år.
- Da jeg kom til Fakta i 2014 som driftsdirektør, røg jeg i maskinrummet med en oliekande for at få struktur og basis på plads. Det er vi færdige med, og nu er det tid til igen at udvide og tage markedsandele. Vi kan se, at handlen fra de mindste og de største formater i øjeblikket flytter sig til supermarkeder og discountbutikker, så det er svært at sige, om der er plads til endnu flere end 400 Fakta-butikker, siger John Hornbech Christensen.
Fakta har i øjeblikket en markedsandel på 20 pct. af discountmarkedet.
Kædedirektøren kan ikke sige, præcist hvor mange kroner Coop er klar til at investere i kæden.
- Men vi har midlerne, når de rigtige projekter kommer, siger kædedirektøren.
Svært at få plads i storbyen
Han har gode placeringer i pipelinen for nye butikker, der er bevilget penge til.
- Vi åbner en i Agerbæk ved Varde 9. maj og en i Gelsted på Fyn 13. juni. Derudover er aftaler klar på yderligere fem-seks butikker i år. De har bare ikke fået en åbningsdato endnu. Der er blandt andet en butik i Sydhavnsområdet, siger John Hornbech Christensen og tilføjer, at ekspansionsplanerne blandt indebærer København og Aarhus.
- Men det er ikke nemt at banke nye placeringer op i storbyerne, medmindre man får en dispensation fra kommunen. Vi er også i gang med at udvide de mindste butikker. Nogle steder skal den gamle rykkes ned, som eksempelvis på Trøjborg i Aarhus, hvor vi snart går i gang. Lige nu venter 20-25 moderniserings eller udvidelsesprojekter. Pengene er afsat, siger han.
Gennemsnitsstørrelsen på en Fakta er i dag 650 kvm, mens de nye butikker, kæden bygger, vil få et salgsareal på 1000-1200 kvm.
Godt købmandskab
Nye butikker tager dog ikke markedsandele alene. Derfor kigger kædedirektør John Hornbech Christensen også på ledelsen af de enkelte butikker.
- Vi har i en længere periode testet større frihedsgrader for butikscheferne i 10 butikker. Nu udvider vi, så yderligere 45 butikschefer får lov at drive mere selvstændigt købmandskab. Vi kan se på de ti butikker, at det rykker nogle procent på både top og bund i regnskabet, og vi kan se, at det virker i Rema 1000, siger kædedirektøren.
Butikscheferne får mulighed for at arbejde med både priser, kampagner og sponsorater.
- Den lokale forankring er vigtig, og de skal kunne regulere deres priser, så de i højere grad tilpasser sig det lokale marked, siger John Hornbech Christensen.
Butikschefer med øget frihedsgrad må ikke ændre i space, og de har heller ikke selv råderet over deres budgetter.
- Men leverer de over budget, må de også bruge flere penge på løn. Vi arbejder også henimod, at deres resultater skal kunne ses på deres egne lønsedler - ligesom det selvfølgelig også har konsekvenser, når de ikke leverer, siger kædedirektøren.
Ind til videre er bonusordningen dog ens for alle butikschefer.
Snart i sort
Regnskabet for 2018 er endnu ikke klar til offentliggørelse, men kædedirektøren vil gerne fortælle, at der endnu ikke er sorte tal på bundlinjen.
- Vi lukkede 50 butikker sidste år. Det kan selvfølgelig ses. Men vi er kommet godt ind i 2019. Vi har trecifrede indekstal på omsætningen og er foran budget. Får vi en sommer som sidste år, og bliver efteråret også godt, er det ikke urealistisk at spå om sorte tal i år, siger kædedirektøren.
Han tilføjer dog, at man skal passe på med at spå.
- Det er ikke første gang, at vi snakker om sorte tal. Markedet ændrer sig hele tiden, og det, der er en god placering den ene dag, er det måske ikke den næste, siger kædedirektøren.
Tager godt imod scan&betal
Fakta var den første kæde i Coop, der fik installeret scan&betal i alle butikker. Det skete i løbet af 2018, og det er blevet en succes.
- Målet er, at mellem 3 og 5 pct. af handlerne skal ske med scan&betal i år. I øjeblikket er det 1,2 pct. af alle handler, men det er meget forskelligt fra butik til butik. Det afhænger blandt andet af, om butikschefen selv benytter sig af muligheden. Gør han eller hun det, er det lettere at finde ud af, hvordan man får kunderne med, siger kædedirektøren.
Når kunderne selv scanner varen, bliver det tydeligt, hvis der er uoverensstemmelse mellem prisen på skilte og hyldeforkanter og i kassen. Og i en periode gjorde Faktas kunder opmærksom på, at de mødte for mange prisfejl.
- Det må ikke ske, så det er vi i gang med at løse. Fakta-medarbejdere modtager hver morgen print med de nye priser, og så er det personalets opgave at sætte dem i hyldeforkanten. Men stiger en vare pludselig, som svinekødet i øjeblikket, kan der komme en prisrettelse i løbet af dagen. Den kan smutte i en Fakta, og så kommer der uoverensstemmelse mellem prisen på hyldeforkanten og i kassen, siger kædedirektøren.
Madkonto giver gevinst
Han tog på raid rundt i kædens butikker, fordi der også indsneg sig fejl i priserne på det faste sortiment.
- Nu har medarbejderne i alle butikker tjekket hyldeforkanter over hele linjen. For at være sikre tager vi runden igen om tre måneder, siger John Hornbech Christensen.
Et andet tilbud, kunderne får gennem Coops app, er Madkontoen, der giver kunderne mulighed for at sætte 1000 eller 2000 kr. ind på app'en. Med jævne mellemrum giver Coop 50 kr. for hver 1000 indsatte kr.
Den har Faktas kunder taget godt i mod.
- Vi kan se, at kundekurven er større hos de kunder, der benytter muligheden, så madkontoen virker loyalitetsskabende, siger kædedirektøren.