Fakta vil i overhalingsbanen med gør-det-selv-betaling
Priserne kan ikke for alvor bruges som konkurrenceparameter i landets discountbutikker, og alle discountkæderne har efterhånden fornyet deres koncepter, så de i højere grad ligner et supermarked.
Nu vil Coops discountkæde Fakta gå en helt anden vej for at differentiere sig fra konkurrenterne og styrke sin omsætning:
Inden udgangen af 2018 skal alle Fakta-kunder, der er medlemmer af Coop, kunne scanne og betale deres varer med Coops app. I første omgang tester Fakta i Taastrup bip og betal fra næste uge, og straks efter følger yderligere ni testbutikker.
- Hvis alt går efter planen, skal bip og betal være rullet ud i hele Fakta-kæden inden nytår. Man kan ikke i en discountkæde differentiere sig med prisen. Med bip og betal forsøger vi os med en noget, der i høj grad adskiller os fra de andre discountkæder, siger forretningsudviklingschef i Fakta, Lars Rasmussen.
Butikkerne, der skal teste konceptet, er udvalgt, så de repræsenterer land og by, butikker med højt og lavt svind, butikker med både mange og få medlemmer samt store og små butikker.
Mere loyale kunder
Fakta vil med den nye betalingsmetode tilbyde medlemmerne, at de kan springe køen over, at de kan pakke varerne på vej gennem butikken, at de hele tiden kan se, hvor mange penge de har købt ind for, og at de slipper for at bruge kontanter eller betalingskort, da købet betales via appen med det kort, der er tilknyttet i forvejen.
- Måske vil det ekstra tilbud give os nye kunder, der vælger os, fordi de kan gøre deres indkøb lidt hurtigere. Men i første omgang satser vi på, at muligheden vil gøre vores medlemmer og eksisterende kunder endnu mere loyale, siger Lars Rasmussen, der er ansvarlig for bip og betal i hele Coop.
- Jeg forventer, at Coops andre kæder snart følger efter med samme tilbud, siger han og tilføjer, at det selvfølgelig vil være frivilligt for de selvstændige butikker at indføre bip og betal.