Fakta sparker til discountpriserne
Når året er omme, vil en kurv med basisvarer fra Fakta være billigere end i dag.
Det er resultatet af det prisfald, som Fakta indleder på lige fod med søsterkæderne i Coop.
Samtidig styrker prisreduktionen discountkædens prisprofil.
- Vi har foretaget en analyse af, hvad vores kunder køber, og de varer, som det ikke giver mening at sætte på tilbud, får nu en lavere pris. Det er varer, som vores kunder køber ofte, og det betyder, at kunden hver dag kan købe varen til en pris, der ligger uden den ordinære pris i dag, men som er lidt højere end tilbudsprisen, siger kædedirektør i Fakta, Stina Glavind.
Hun vil ikke kalde Faktas tiltag for en priskrig eller sige noget om, hvorvidt Fakta bliver billigere end de andre discountkæder.
- De andre kan jo vælge at sætte deres priser, som de vil, uden det nødvendigvis betyder noget for vores priser i Fakta, siger hun.
Men faktum er, at selv om Fakta ikke har haft ry for at være blandt de billigste discountbutikker, så ligger Coops discountkæde på en femteplads foran Netto i et pristjek, som Søndagsavisen netop har foretaget i 13 kæder på 26 discountvarer uden tilbud.
Prisforskellen er på 1,19 kr. Og med prisnedsættelsen kommer Fakta til i endnu højere grad at skabe prisafstand til bl.a. Netto.
Skal trække nye kunder
Fakta har et grundsortiment på ca. 2200 varer, og Stina Glavind vil ikke sætte et fast tal på, hvor mange varer der bliver sat ned. Men i alt vil det dreje sig om nogle hundrede varer, og varerne bliver sat ned i bølger.
- Det vil ikke være lige så mange varer, som vores søsterkæder, der har et større sortiment. Men det kan godt være 30-40 varer i en bølge. Det kan også være færre. Størrelsen på prisfaldet vil også variere, siger hun.
Et af de større prisfald er 4 kr. på en Stryhns 450 g grovhakket leverpostej, der kommer til at koste 23,95. En avocado sættes ned fra 9 til 8 kr.
- Den første bølge begynder med denne uges avis og varer de kommende fire uger. Den næste bølge indledes umiddelbart efter, og vi vil med pauser omkring højtiderne fortsætte ind til efteråret, siger Stina Glavind.
Målet er at øge kædens markedsandel.
- I første omgang, håber vi, at få nye kunder og regner ikke med, at prisfaldet vil påvirke kurvestørrelsen. Når nye kunder ser, hvad Fakta kan, regner vi selvfølgelig med at øge omsætningen, siger Stina Glavind.
Hun vil ikke sætte tal på regnskabet for det netop afsluttede regnskabsår
- Men bundlinjen er væsentligt tættere på nul end de seneste fem år - og end i budgettet, siger hun.