Fakta-overskud styrker indtjeningen i Coop
Topchef Peter Høgsted havde varslet overskud i samtlige Coops kæder for første gang nogensinde, men det blev kun lige ved og næsten.
Efter millionunderskud på i alt 560 mio. kr. i de seneste fem år, heraf alene et minus på 270 mio. kr. i 2018, bidrager Coops problembarn Fakta nu for første gang med overskud siden 2012.
Peter Høgsted ønsker endnu ikke at fortælle Faktas præcise overskud, men af noterne i Coops årsrapport fremgår det, at kædens 2019-overskud er på 20 mio. kr.
Også varehuskæden Kvickly giver overskud efter flere år med minus, mens Irma sidste år var den eneste kæde i Coop med røde tal på bundlinjen, hvor blandt andet en forsinkelse af åbningen af den nye flagskibsbutik ved Østerport Station kostede dyrt.
SuperBrugsen og Dagli'Brugsen havde ligeledes stor fremgang, meddeler Coop, der heller ikke i år opgiver hverken omsætning eller resultat for de enkelte kæder i årsregnskabet.
Alligevel præsenteres Coops 2019-regnskab både som tilfredsstillende og solidt af Coop-ledelsen.
Forbedret drift i kæderne
På et presset dagligvaremarked lykkedes det Coop at fastholde en markedsandel på 31,8 pct. i sammenlignelige butikker efter en omsætning på 42,7 mia. kr., der nærmest er identisk med 2018.
Her er der fremgang at spore for de selvstændige brugsforeninger, der styrkede omsætningen med 597 mio. kr. til 17,3 mia. kr., mens Coop Danmarks totale omsætning omvendt faldt.
Coop peger dog alligevel på en vækst i sammenlignelige butikker på 1 pct.
Efter et år uden hverken ekstraordinære indtægter fra frasalg eller udgifter til butikslukninger har Coop-koncernen formået at hæve det ordinære ebit-resultat med 90 mio. kr. til 507 mio. kr.
Det forbedret resultat ses også hos de selvstændige brugsforeninger, der efter en nedgang i ebit-resultatet i 2018 øgede indtjeningen med 43 mio. kr. sidste år til samlet 135 mio. kr.
Samlet må Coop-koncernen som ventet noterer et kraftigt fald i resultatet før skat fra 624 mio. kr. i 2018 til 378 mio. kr. sidste år. Det ventede fald skyldtes først og fremmest, at overskuddet fra frasalget af Sønderhøj-komplekset i 2018 boostede Coops bundlinje.
- Resultatet er tilfredsstillende, fordi det dækker over en reel fremgang i driften af vores butikker, og fordi det er udtryk for en fremgang i alle kæder. Men det er også tilfredsstillende, fordi det er realiseret i en tid med vores største investeringer i ny it nogensinde, siger adm. direktør Peter Høgsted.
Resultat af dyre lukninger
I 2018 tog Coop-koncernen en dyr beslutning og lukkede 82 underskudsgivende butikker, heraf 47 Fakta-butikker.
Beslutningen betød dengang ekstraordinære udgifter på mere end 600 mio. kr. og blev kun muliggjort af et milliardfrasalg af Sønderhøj-komplekset, der påvirkede ebit-resultatet positivt med næsten 800 mio. kr.
Formålet med operationen var at styrke Coops driftindtjening fremover, og de positive effekter kan allerede nu aflæses i det 2019-regnskab, som dagligvarekoncernen netop har præsenteret.
- Coop stod væsentlig stærkere ved udgangen af 2019, end da året begyndte. Vi har opnået en basal bedre drift i butikkerne blandt andet takket være stærkt lokalt købmandskab og omfattende digitalisering af virksomheden, som er blevet godt modtaget af kunder, siger bestyrelsesformand Lasse Bolander.
Forsigtige forventninger
Coronakrisen har betydet, at forbrugerne har ændret indkøbsvaner og handler mere lokalt. Det har især fremmet salget i kæder som Dagli'Brugsen og SuperBrugsen.
Omvendt er omsætningen i Coops butikker i storcentre styrtdykket, som man ser det i resten af branchen. Samtidig kører Coops Fakta-butikker syd for grænsen med indeks fem, mens Coops cateringforretning Catering Danmark er lukket helt ned, fortæller Peter Høgsted.
- Denne første fase har samlet set budt på mindre fremgang med store forskelle mellem vare- og butikstyper. Men vi ser ind i en fremtid, hvor vi kan forvente, at forbrugerne vil være mere forsigtige. Så vi vil være tilfredse, hvis vi opnår et resultat på samme niveau som, selv om vi før coronakrisen havde forventet en fremgang, siger Peter Høgsted.
Som andelsejet virksomhed er Coop ejet af godt 1,8 mio. medlemmer. De kunne i 2019 glæde sig over, at bonusser, medlemsrabatter og fordele løb op i rekordhøje 998 mio. kr., hvilket er over 100 mio. kr. mere end i 2018.
Coop Danmark præsenterer senere et særskilt regnskab for Fakta.