Fakta har fokus på servicen

Coop 2. maj 2016 -
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Skrevet af: Søren Tougaard

Alle dagligvarekæder har stor fokus på kundemetermålinger. Det gælder også i Fakta, der på få år har bevæget sig fra mindre positive kundemålinger til i dag at være den kæde i Coop med størst fremgang i kundetilfredsheden.

Faktas salgsdirektør Jens Romundstad begrunder den højere kundetilfredshed med de initiativer, som kæden har sat i værk.

Fakta har eksempelvis udpeget en serviceagent blandt medarbejderne i hver butik. Serviceagentens opgave er at sørge for, at butikken hele tiden arbejder med at optimere servicen.

Derudover har kæden indført et omfattende mystery shopper-program, der sikrer, at alle kædens cirka 440 butikker får besøg af en mystery shopper hver anden måned.

- Vi har løftet os så meget på det standardmæssige og det servicemæssige, at jeg vil kalde det en turnaround, siger Jens Romundstad.

Arbejdet fortsætter

Faktas servicesatsning har allerede skabt et synligt resultat, som kom lidt bag på den daværende kædedirektør Niels Karstensen og den øvrige Fakta-ledelse.

For fem måneder siden vandt Fakta nemlig Søndagsavisens servicetjek blandt discountkæderne med en score, der også var højere end Føtex’ og Kvicklys.

Under serviceeftersynet blev kæderne vejet på parametre som kasseekspedition, friske varer og butikkens udseende samt medarbejdernes viden.

Og her skilte Fakta sig positivt ud.

- Vi er naturligvis meget stolte over resultatet, men vores arbejde slutter bestemt ikke her. Det gælder om at blive ved med at flytte os og have øje på den vedvarende indsats, påpeger Jens Romundstad.

Her spiller Faktas medarbejdere en afgørende rolle. Derfor var mere end 200 butikschefer og serviceagenter fra Fakta Østdanmark i sidste uge samlet for at diskutere, hvordan kæden kan løfte servicen endnu mere.

- Vi snakkede om, hvor vi står i forhold til vores målsætning og vores handleplaner, og hvilke spørgsmål der melder sig ude i butikkerne, siger Faktas salgsdirektør, der fortæller, at servicedagene foregår over hele landet flere gange om året.

Opdateret 10. nov 2020