Fakta hænger stadig i bremsen

Coop 26. aug 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

 

Spørger man topchef Peter Høgsted, klarer markedsleder Coop Danmark sig stadig godt - overordnet set.

Men discountkæden Fakta er fortsat noget af et problembarn, som han har arvet fra sin forgænger.

- Set over rullende 52 uger fastholder vi positionen. Vi vinder ikke markedsandele, og vi taber ikke markedsandele. Vi gør det godt i år i supermarkederne, men vi har nogle store udfordringer i Fakta. Fakta er med til at sikre, at vi har noget at beskæftige os med, når vi går på arbejde om morgenen, siger han galgenhumoristisk.

Fakta er i fuld gang med at omstille butikkerne til kædens nye koncept, der har fået navnet F-16. Det nye koncept skal være en vigtig del af løsningen på problemerne med en svag omsætning, der igen fører til dårlige resultater.

Flere forbedringer i Fakta

Coop bruger et pænt trecifret mio.-beløb på at omstille Fakta-butikkerne til det nye koncept og foreløbig er godt 100 ud af 400 Fakta'er ifølge Høgsted ført up to date.

Det virker. Men der skal endnu mere til for at løfte Fakta til et tilfredsstillende niveau.

- Vi ser, at de nye butikker gør det bedre end de gamle, og har fokus på at få rullet det nye koncept ud i resten af kæden. Det koster rigtigt mange penge. Men vi er indstillet på at fortsætte ad den vej, og så skal vi samtidig arbejde på at forbedre Faktas image og lytte til, hvad kunderne efterspørger, for at kunne forbedre det, siger Peter Høgsted.

Han udtrykker stor tiltro til, at Faktas nye kædedirektør Stina Glavind vil kunne nå bedre resultater. Men på den korte bane har kæden tabt terræn.

- På 24 måneder har vi lukket 35 Fakta-butikker. Så målt i kroner går vi tilbage i Fakta, for det er en konsekvens af at lukke butikker. Men ellers fastholder vi i Coop den totale markedsandel, siger han.

 

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020