Fairtrade Mærket fejrer 20 år med vækst

Coop 12. okt 2015 -
This describes the image

Bæredygtighedsmærket Fairtrade gik ind i sit 20 år med en omsætning på i alt 681 mio. kroner, hvilket er en stigning på 12 pct. fra 2013. Siden 2010 er salget steget med 48 pct.

Salget af Fairtrade-produkter udgør dog med 120 kroner per forbruger om året fortsat en forsvindende lille del af den det danske indkøbskurv. Det håber Jonas Giersing, direktør for Fairtrade Mærket, vil ændre sig de kommende år.

- Vi forventer, at den gode udvikling i sortiment og salg vil fortsætte de kommende år. Der lanceres løbende nye produkter, og der er masser af vækstmuligheder, blandt andet inden for bananer, hvor der stadig sælges alt for mange konventionelle bananer herhjemme, siger Jonas Giersing og tilføjer, at 96 nye Fairtrade-produkter kom på hylderne i handlen i løbet af de sidste seks måneder af 2014.

En stor del af omsætningen - 100 mio. kroner - stammer i 2014 fra salget af bananer, som organisationen i Danmark med succes har arbejdet på at få ud i alle danske dagligvarekæder. Således kommer cirka 15 pct. af Fairtrade-omsætningen fra salget af bananer.

Roser sælger godt andre steder

I august valgte Lidl at stoppe salget af konventionelle bananer til fordel for bananer med et bæredygtighedsmærkerne Fairtrade og Rainforrest, og Irma besluttede kun at have økologiske bananer i sit sortiment. Hvad det kommer til at betyde for salget af Fairtrade-bananer, kan organisation bag Fairtrade Mærket endnu ikke svare på.

Blandt de produkter, som kan vækste de kommende år, nævner Jonas Giersing Fairtrade-roser fra bl.a. Østafrika.

- De sælger meget stort i landene omkring os, og giver rigtig god mening set med klimabrillerne på, siger han.

Også inden for sammensatte varer, såsom is, marmelade og saft ser Jonas Giersing store muligheder for virksomheder for at bruge Fairtrade-rørsukker og andre Fairtrade-ingredienser.

- Derudover er vi sikre på, at andre supermarkeder vil følge Irmas gode eksempel og begynde at træffe flere etiske valg på forbrugerens vegne – Choice Editing er uden tvivl fremtiden for detailbranchen, siger Jonas Giersing.

Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Foto: Kenneth Havgaard

Bomuld er blandt de produkter, der også sælges med Fairtrade Mærke.

Opdateret 10. nov 2020