Færre salgselever får kontrakt med en praktikplads
360 unge har i årets første tre måneder underskrevet en uddannelsesaftale med en butik med henblik på at tage en uddannelse som salgsassistent. Det er et fald på 3 pct. når man sammenligner med samme tidspunkt sidste år.
Næsten lige så mange, nemlig 331 unge, har i samme periode indledt deres praktik som skolepraktik, viser tal fra det merkantile Uddannelsesnævnet.
Antallet af unge, der underskriver en uddannelsesaftale inden for salg, er faldet hvert år siden 2011.
Der er dog ledige stillinger på praktikplads.dk – bl.a. har Lidl lige nu slået stillinger op i ca. 70 butikker. Men ikke alle praktikstillinger bliver nødvendigvis besat.
- Vi har allerede ansat en del elever til det kommende elevhold, men der er stadig gode muligheder for at score en elevplads i en af vores butikker. Vi håber selvfølgelig at få alle pladser besat, men vores erfaring siger os, at det gør vi måske ikke. I Jylland og på Fyn oplever vi endnu større interesse end på Sjælland, siger HR-chef i Lidl, Sine Dolberg.
Kæden tilbyder sine elever overenskomstmæssig løn og dertil 1000 kr. ekstra om må- neden for elever under 25 år i de uger, hvor eleven arbejder i butikken.
- Vi tilbyder også alle vores elever en måneds ophold i en af vores butikker i udlandet samt en uge, hvor de selvstændigt styrer en butik. Størstedelen af vores elever ønsker at fortsætte deres karriere hos os, eksempelvis som salgsleder, når de har afsluttet deres elevuddannelse siger Sine Dolberg.
Ikke alle skolepraktikanter er klar
Underdirektør hos De Samvirkende Købmænd, Claus Bøgelund Nielsen, genkender problemet.
- Det er ikke ukendt, at der kan være problemer med at få alle pladser besat, men om det betyder 3,5 eller 7 pct. færre uddannelsesaftaler i år er for tidligt at sige, siger Claus Bø- gelund Nielsen.
Han beskriver det som trist, at der samtidig er unge i skolepraktik, der gerne ville have en plads.
- Men det er ikke alle i skolepraktikken, der er klar til et 37 timers job blandt voksne mennesker, og så kan man ikke forvente, at arbejdsgiveren ansætter dem, siger han.
Coop har på sit eget website i øjeblikket opslået 25 salgselev-stillinger, ligesom kæden jagter elever med store bannere på butiksfacaderne.
På Dansk Supermarkeds website er lige nu opslået ca. 50 salgselevstillinger.
Men Kasper Reggelsen, der er kommunikationskonsulent, siger, at koncernen ikke har problemer med at få stillingerne besat.
- Vi får ca. 8.000-10.000 ansøgninger pr. år til 500 salgselevstillinger, hvilket giver et godt rekrutteringsgrundlag. Det er vi selvfølgelig glade for, siger Kasper Reggelsen.