Et tættere samarbejde med leverandører skal styrke Coop

Coop 31. maj 2018 -
This describes the image

Unikke produkter eller serviceydelser, der dækker nye behov hos forbrugerne, skal sikre en øget omsætning og indtjening i Coop.

De skal skabes i et tæt samarbejde med udvalgte leverandører, mener Coops formand Lasse Bolander.

- Vi er på et marked, der ikke vokser, og konkurrencen er hård. Danskernes madvaner ændrer sig, og der er brug for nytænkning til at dække forbrugernes ændrede behov, hvis dagligvaremarkedet skal vokse. Det kan være i form af andre indpakningsformer eller nye produkter – og det er ikke bare en ny variant af cornflakes, siger Lasse Bolander.

Han understreger, at det ikke er en kritik af leverandørerne, eller en forventning om at de skal være nytænkende alene.

- Vi vil sammen med nogle leverandører finde ud af, hvad forbrugerne ønsker. Skabe unikke produkter og nye serviceydelser i et tæt samarbejde, som det vi har haft med Thise Mejeri i en menneskealder. Det er selvfølgelig lettest med private label, men vi vil også gerne have et sådant samarbejde med mærkevareleverandørerne, siger Lasse Bolander.

Han foretrækker begrebet serviceydelse i stedet for produkt.

- Eksempelvis er convenience en serviceydelse og ikke kun et produkt. Det er noget, der gør det let for den moderne forbruger, siger Lasse Bolander.

Udnytte medlemsdata

Han vil i samarbejdet have fokus på temaer, som rører sig blandt forbrugerne – emner som convenience, vegetarmad, miljøhensyn, dyrevelfærd og økologi.

Men han erkender, at man ikke kommer uden om en snak om priser.

- Selvfølgelig skal vi diskutere pris, for der er en meget intens priskonkurrence i Danmark, og vi skal have konkurrencedygtige priser. Men vi skal også snakke om andre ting – bl.a. kommende trends. Det er lettere, når man har et fast partnerskab. Vi er jo i samme båd. Sælger vi ikke, sælger leverandørerne heller ikke, siger Lasse Bolander.

De nye produkter, der er udviklet i det tætte samarbejde, skal være unikke for Coop.

- De skal være med til at differentiere Coop fra andre i dagligvarehandlen. Det er den rette beliggenhed, den gode kundeservice og de unikke varer, der skal trække flere kunder til vores butikker, siger Lasse Bolander.

Gevinsten ved at indgå i et tæt samarbejde med Coop er selvfølgelig, at leverandøren får varer på hylderne i Coops butikker.

Men derudover kan en samarbejdspartner få mulighed for at få et unikt indblik i alle de data, som Coop samler om forbrugernes indkøbsmønstre via sin medlemsapp.

Den benytter mindst en halv mio. forbrugere aktivt ifølge Bolander.

Han siger, at andre brancher benytter begrebet co-creation om det at skabe et nyt produkt i samarbejde med forbrugerne.

- Det kan lade sig gøre at skabe co-creation via vores medlemsapp, hvor vi snart vil kunne spørge forbrugerne, hvad de mener. Man kunne også forestille sig en leverandør, der kommer og siger: Vi vil gerne bruge jeres medlemmer til at finde ud af, hvad vi skal gøre næst. Det vil være nogle af de muligheder, vi vil kunne tilbyde en tæt samarbejdspartner, siger Lasse Bolander.

Opdateret 10. nov 2020