Et lille super-marked til storby-kunden
En konstant strøm af biler og busser bevæger sig ned ad Store Kongensgade i det centrale København. Fra den årle morgenstund til sen aften er trafikken intens gennem den vigtige hovedgade. Biler er her altid masser af, men det er til gengæld stort set umuligt at parkere bilen i området.
Netop her har SuperBrugsen åbnet en af de første tre nye citybutikker under navnet Brugsen. Og det er lige præcis på sådanne vildt trafikerede gader, hvor de handlende kommer enten til fods eller på cykel, at det nye, lille supermarked til storbykunden skal gøre fyldest.
Storbyen har masser af discountbutikker, større supermarkeder og varehuse – og alligevel mener Kenneth Pedersen, der er kædedirektør for SuperBrugsen, som de nye butikker er en del af, at storbyens beboere mangler et alternativ.
– De mangler et let tilgængeligt kvalitetsalternativ, hvor kunderne kan foretage hele deres indkøb til husholdningen. En mainstream dagligvarebutik, siger han og fortsætter:
– I den indre by har man generelt to muligheder. Man kan enten handle i discountbutikkerne, som gør det godt, men som ikke er voldsomt inspirerende. Eller man kan gå i butikker, der satser på inspirerende indkøbsoplevelser til weekenden og med luksusvarer på hylderne. Vi mener, at der er et hul i markedet, som vi vil udfylde med Brugsen. Vi vil rigtig gerne tilbyde måltidsløsninger, men det nytter ikke noget, hvis kunden ikke kan købe en dåse flåede tomater.
Et nyt format
Kædekontoret har i tæt samarbejde med uddelerne dykket ned i, hvilke varer SuperBrugsen i hovedstadsområdet typisk sælger godt. Med det som udgangspunkt har man skabt Brugsen, der tilbyder kunderne de mest efterspurgte supermarkedsvarer i en overskuelig butik, så kunderne kan købe ind nemt og hurtigt.
– Brugsen er derfor ikke et nyt koncept – det er et nyt format, siger Kenneth Pedersen.
Brugsen i Store Kongensgade er en lille dagligvarebutik med et overraskende stort udvalg. Butikken er på blot 350 kvm., men den kan tilbyde omkring 4.000 varenumre. Alene inden for økologiske varer kan kunderne vælge mellem omkring 700 varenumre.
Selv om vareudvalget er stort, er der god plads til at bevæge sig rundt.
Betjent slagter
De ferske varer er placeret henholdsvis forrest og bagerst i butikken. Bagerafdelingen ligger ved indgangsdøren, så kunder, der kun kommer efter morgenbrød eller et franskbrød, ikke behøver gå gennem butikken, og lige ved indgangen ligger frugt og grønt.
På vej gennem butikken finder man hylder med mange basisvarer, og bagerst ligger en betjent slagterafdeling, som slagter Kenn Paw Eriksen bemander på alle hverdage.
– Vi har alle de basisvarer, forbrugerne køber til en almindelig hverdag. Man kan hurtigt begå den fejl at tro, at der kun er kræsne kunder med hang til luksusvarer i storbyen, men de har også en helt normal hverdag, og i vores nye butikker kan de nemt gå eller cykle hen og købe ind til hverdagens forbrug, siger Kenneth Pedersen.
Mere frihed
Salgs- og sortimentsdirektør Mikkel Karlsson fortæller, at uddeleren i Brugsen har flere frihedsgrader end uddelere i SuperBrugsen generelt har.
Kunderne kan således forskellige steder i butikken finde varer med hyldeskiltet ”Uddelerens udvalgte tilbud”, og det er produkter, som uddeleren i den enkelte Brugsen selv vælger. Det er både en udsøgt vare og et godt tilbud.
Et andet eksempel: Uddeleren i Store Kongensgade, Claus Rud, blev forleden kontaktet af en kunde, der efterspurgte en bestemt vare. Den vare havde butikken ikke i sortimentet, men uddeleren kunne se en idé i at få den ind, så kunden fik lovning på, at butikken ville have varen i løbet af to dage.
– Vi søger i Brugsen at have fokus på den enkelte kunde. Der er ikke én type kunde, men forskellige kunder hen over ugen, og vi skal i Brugsen kunne servicere en kunde over en hele uge. Derfor er det også vigtigt, at der er en stor kundestrøm, og det kræver, at butikken ligger, hvor der er stor trafik af kunder, der ikke kommer i bil, men til fods eller på cykel. Befolkningstætheden omkring butikken skal derfor være stor, forklarer Mikkel Karlsson.
Flere på vej
Hvis de tre første Brugsen-butikker falder i kundernes smag og viser sig at kunne skabe en fornuftig omsætning, vil kædeledelsen før sommerferien tage beslutning om at åbne en håndfuld nye Brugsen. Kenneth Pedersen ser potentiale for adskilligt flere butikker i hele landet.
– SuperBrugsen er inde i en positiv udvikling, hvor vi først og fremmest satser på organisk vækst og blot at øge antallet af butikker med de interessante beliggenheder, vi måtte få tilbudt. Nøglen til vores ekspansion ligger i at transformere SuperBrugsen til det nye format i citybutikkerne Brugsen, siger han.
[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNVwvVTVSMjEzMS5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVIyMTMxIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNVwvVTVSMjA4OC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVIyMDg4IiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNVwvVTVSMjA0Ni5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVIyMDQ2IiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNVwvVTVSMjAxNy5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVIyMDE3IiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNVwvVTVSMTkzOC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVIxOTM4IiwiY2FwdGlvbiI6IkFya2l2Zm90bzogSm9obiBFYnJlY2h0IiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ=="]