En omstillingsparat Coop-formand

Coop 7. dec 2018 -
This describes the image
Lasse Bolander. Foto: Hung Tien Vu

Nu lever jeg jo lidt efter devisen, at det er den handlekraftiges privilegium at fejle. Man er nødt til at gøre noget, tage nogle beslutninger og komme videre.

Formanden for ejerforeningen Coop Amba og Coops Danmarks bestyrelse, Lasse Bolander, fylder 50 år med over 10 års erfaring på formandsposten. Genvalget i april giver ham mindst tre til, og dermed er han ved at nå op i en kaliber, hvor man virkelig kan få sat sit præg på brugsbevægelsen i Danmark.

I dag står der IT-investeringer, digitalisering og markedsandele af danskernes samlede madindtag på dagsordenen i Coop. Men for 10 år siden så meget anderledes ud.

Dengang var Bolander overbevist om, at Coop Danmark ville kunne opnå den bedste indtjening i dansk dagligvarehandel. Både i valgkampen op til hans første formandsvalg i 2008 og i den første tid som formand holdt Bolander fast i, at den daværende markedsleder burde tjene meget bedre.

Underforstået, at det også skulle være bedre end ærkerivalen, der dengang hed Dansk Supermarked.

I sit første store formandsinterview her i bladet, der fandt sted kort før jul 2008, lød 40-årige Bolander fast i kødet:

- Min ambition er uændret. Det er ikke sådan, at jeg ikke længere tror på, at det kan lade sig gøre. Slet ikke, understregede Lasse Bolander dengang.

Hurtigt topchefskifte

Det er efterhånden længe siden, at han har nævnt den indtjeningsambition. Retfærdigvis skal det med, at finanskrisen på det tidspunkt i 2008 kun var få måneder gammel - og ingen vidste, hvor længe den ville vare, eller hvor dybe spor den ville komme til at sætte. Lasse Bolander opremser en række ændringer, der har fundet sted i hans formandstid.

- Vi har fået en ny koncernstruktur. Da jeg kom til, hed det FDB. Vi har lavet en bank. Da jeg kom, snakkede vi også IT-systemer. Nu laver vi dem så, siger han.

Tilbage i 2008 tegnede meget lovende for Coop, fordi den daværende adm. direktør i Coop, Per Bank, havde haft held til at skabe en uvant fremgang og stabilitet i koncernens resultater, men makkerskabet kom ikke til at vare længe.

Allerede i januar 2009 kom meddelelsen om, at den britiske gigant Tesco havde headhuntet Per Bank. Og så skulle Bolander og resten af bestyrelsen pludselig til at finde en ny adm. direktør.

På det tidspunkt havde Coop en ung direktion med mange medlemmer omkring de 40 år, så det lå lidt i kortene, at den nye topchef blev hentet internt. Og Jesper Lien, der havde kørt et tæt parløb med Per Bank som Coops nummer to, blev valgt.

Fakta-krisen

I Jesper Liens tid kom der efterhånden fart på antallet af udskiftninger i toppen i Coop. Men det var ikke det, der endte med at fælde ham. I Coops bagland kom det for nogle som lidt af en overraskelse, at Lasse Bolander faktisk havde modet til at fyre sin stærke direktør i august 2013.

Bag fyringen lå der en akut krise, der truede med at æde hele Coops overskud. Lasse Bolander havde sammen med resten af bestyrelsen været med til at give grønt lys for en særdeles heftig ekspansion for discountkæden Fakta op gennem den første del af 2010’erne.

Længe gik det godt i en krisetid, hvor discount i sig selv så ud til at være svaret på vækst i dagligvarer. Men Faktas fremgang forsvandt sammen med lukkeloven i 2012, der ikke længere gav fordele til butikker med lave omsætningstal.

Coops discountkæde blev en af de største tabere i den skærpede konkurrence, der fulgte i 2013 fra skarpere koncepter som Netto og Rema 1000. Så der blev slået bak for fuld kraft, og Coop flygtede ud af alle de Fakta-projekter, det var muligt at stoppe - eller afhænde til anden side.

Der er beslutninger, som Lasse Bolander i dag fortryder. Men Fakta-ekspansionen er ikke en af dem.

- I bagklogskabens lys var det forkert. Men hvis jeg spoler tilbage til diskussionerne dengang, kan jeg ikke se, at vi kunne have truffet en anden beslutning. Men Fakta- konceptet var simpelthen ikke stærkt nok til så hård en ekspansion, siger Bolander i dag.

Anderledes forholder det sig med de store IT-investeringer, som Coop-familien nu er i gang med. Stærkt forsinket.

- Det var bare ærgerligt og dumt, at vi ikke bare gik i gang for mange år siden, men lod os lulle i søvn af, at det var godt og billigt, det vi havde, siger han.

Forudsigeligt markedstab

Da Peter Høgsted kom til som ny adm. direktør i slutningen af 2013, stod det snart klart, at Coop endte i den modsatte grøft med et nærmest totalt etableringsstop. Væksten skulle - og skal - findes på andre måder.

Siden har Coop lukket langt over 100 butikker, og de mange lukninger har i år kostet den kooperative gigant mange, mange års førerposition som markedsleder - til Salling Group, der nu har Lasse Bolanders første adm. direktør i Coop, Per Bank, i spidsen.

- Det har jeg det sådan set nogenlunde afslappet med. Vi har jo vidst det længe. Nu satser vi på det digitale, både på food og nonfood, og vi satser på at flytte vores virksomhed lige så stille over i nogle af de vækstområder, der er - måltidskasser, catering og take away.

Opdateret 10. nov 2020