En køle-revolution er i gang i butikkerne
Producenterne af kølemøbler til dagligvarehandelen må have kronede dage.
Siden discountkæderne for en del år siden begyndte at tage fersk kød ind i butikkerne, er udvalget af ferskvarer vokset jævnt i stort set alle dagligvarekæder, så det i dag kræver meget mere af et supermarked at kunne differentiere sig for alvor.
Men udviklingen mod mere plads til kølevarer og mindre til tørvarer i butikkerne kan sagtens komme til at gå endnu hurtigere i de kommende år, når måltids-løsningerne rykker ind i bl.a. Coops butikker.
- Vi kommer til at sælge mange flere kølevarer med høje grader af færdiggørelse fremover, siger Jens Visholm, der er koncerndirektør i Coop med ansvar for bl.a. indkøb.
Der et pænt tocifret antal nye convenience-produkter mellem de 200 nye varer, der kommer ind i Coops butikker fra 5. oktober.
Mere køl i nye butikker
En større udskiftning af de "nemme" hyldevarer med lang holdbarhed til fordel for flere convenience-varer - eller måltidsløsninger, som man kalder dem i Coop, har været undervejs i nogen tid.
Og nu kommer der mere fart på lanceringerne.
Jens Visholm har ikke nogen egentlig mål for, hvor store forandringer i butikkerne, flere måltids-løsninger har været årsag til hidtil i Coop. Men de praktiske konsekvenser er tydelige.
- Hver gang vi bygger nye butikker, sætter vi meget mere køle-kapacitet ind, siger han.
Hvis et længe varslet gennembrud for convenience-varer nu endelig bliver til virkelighed herhjemme - som det allerede er sket i andre lande i Europa- er der udsigt til endnu mere glæde i køle-branchen.
- I britiske butikker er det i overvejende grad køl, mens det herhjemme stadig overvejende er tørvarer, der fylder mest, siger Jens Visholm.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk