E-supermarkeder undslipper lukkeloven
Lukkeloven deler i dag effektivt dansk dagligvarehandel i to.
For mens dagligvarebutikker med en omsætning på over 34,9 mio. kr. skal holde lukket de 13,5 dage om året, så sørger loven samtidig for, at en stor gruppe af mindre dagligvareforretninger kan hente en ikke ubetydelig trecifret millionomsætning.
Men reglen gælder i praksis kun for fysiske butikker, mens onlinebutikker i dag har nærmest frit spil.
Eksempelvis kunne Nemlig. com, der i sidste regnskabsår omsatte for 1,4 mia. kr., frit bringe varer ud til kunderne på lukkedagene, hvilket blandt andet undrer hos en af de fysiske konkurrenter Rema 1000.
- Grundlæggende skal lukkeloven ”beskytte” den lokale handel og de mindre butikker. Det harmonerer ikke rigtigt med store onlinevirksomheder uden en egentlig fysisk placering, som – selv på lukkedage – kan levere varer adskillige kilometer væk fra fjerne lagre. Så risikerer de lokale butikker jo også på lukkedage at blive kørt over af handel, som er alt andet end lokal, lyder det fra kommunikationschef i Rema 1000, Jonas Schrøder.
Skal ikke regne med politisk opbakning
Hos Venstre mener erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen dog ikke, at det er nødvendigt med et eftersyn af lukkeloven.
- Jeg synes det handler om, at danskerne skal have mest mulig frihed til at handle, når det passer dem. Derfor har vi tidligere liberaliseret lukkeloven og fjernet forskellige, mærkelige bestemmelser. Nu er vi landet på en helligdagslovgivning, hvor butikker under en vis omsætning alligevel har mulighed for at holde åbent. Jeg ser ikke noget behov for at genbesøge lukkeloven, siger han.
Heller ikke hos regeringen er der umiddelbart stor lyst til at genbesøge lukkeloven.
- På nuværende tidspunkt mener vi ikke, at tiden er den rigtige til at kigge på lukkeloven. Men jeg vil ikke udelukke, at det kan blive nødvendigt på et tidspunkt, lyder det fra Erhvervsordfører Orla Hav (S), som i stedet frygter, at en ny behandling af loven kan få den modsatte effekt.
- Vi er tilhængere af, at vi skal holde hånden under den lokale handel. Men en revision af lukkeloven kan - afhængig af politiske interesser - i værste fald betyde, at de mindre butikker kan få endnu sværere vilkår. Men på et tidspunkt vil vi blive nødt til at se på reglerne med de nutidens briller, og her er onlinehandel ikke til at komme udenom, siger Orla Hav.
Gælder lukkeloven alligevel for internettet?
Der kan dog argumenteres for, at lukkeloven rent faktisk gælder for internettet.
I 2011, under VK-regeringen, blev der lavet en ændring af Næringsloven, hvor lukkeloven også fik en behandling.
Her blev en butik defineret som ethvert sted, der foregår salg - og i bemærkningerne til lovmaterialet (der fungerer som slags læsevejledning til lovforslag) fremgår det, at:
”I den foreslåede ændring til lukkelovens §1, stk. 2, defineres en butik derfor som ethvert udsalgssted. Det betyder, at loven nu omfatter alle former for detailsalg, uanset om salget sker fra et midlertidigt eller et fast udsalgssted, og uanset om det foretages fra en butik, en bod eller en vogn, der kører rundt fra sted til sted. Også salg på markeder, udstillinger, messer mv. er omfattet af lovens anvendelsesområde. Det samme gælder internethandel og postordresalg,” lyder det i teksten.
Til trods for teksten i lovforslaget - som blev stemt igennem - har Erhvervsstyrelsen aldrig tolket loven sådan. Derfor har onlinebutikker som Nemlig.com og andre fortsat kunne sælge og bringe varer ud på lukkedage.
Dansk Handelsblad har været i kontakt med Nemlig.com, som ikke har nogen kommentarer til, hvorvidt lukkeloven bør gælde for onlinebutikker på lige fod med fysiske butikker.
Her er meldingen, at Nemlig.com til hver en tid forholder sig til gældende lovgivning.
Hos Coop fortolker man heller ikke lukkeloven på en sådan måde, at den sætter restriktioner for Coops onlinesalg af fødevarer gennem Coop Mad, der både plukker varer i 50 Coop-butikker og på fjernlager.
- Lukkeloven handler om at betjene kunder fysisk i butikker. Hvis vi plukker efter lukketid, så er det bare et fremskudt lager, som ikke er omfattet af lukkeloven, lyder det fra kommunikations- og analysechef i Coop Lars Aarup.