Discountkæderne vandt også 2017
Selv om discount nu er erklæret død i nogle medier, lever discountkæderne stadig bedre end de øvrige butiksformater i dagligvarehandelen - når man måler på den samlede vækst. Danmarks Statistik har netop offentliggjort sit omsætningsindeks for de forskellige underbrancher i detailhandelen for november sidste år, og discount fører an på vækst i den måned sammen med den gruppe, som varehusene tilhører. Begge er noteret for en vækst på 2 pct. i forhold til november 2016, mens supermarkederne holder skindet på næsen med indeks 100. Omsætningen i de mindste dagligvarebutikker, kiosker og købmænd, ligger 5 pct. under.
For de første 11 måneder af 2017 samlet fører discountbutikkerne an med en vækst på 1,5 pct. Det skal ses i lyset af, at der i maj lukkede godt 100 discountbutikker, da Dagrofa- koncernen lukkede sin Kiwi-kæde. Det varede nogle måneder, før hovedparten af dem kunne genåbne i andre kæder - flest i Netto og en pæn bid i Rema 1000. Begge kæder har en klart højere gennemsnitsomsætning, end Kiwi havde.
I november var der imidlertid stadig færre åbne discountbutikker, end der var tilbage i maj.
Tilbage for supermarkeder
De nye tal fra Danmarks Statistik må anses for pålidelige efter en større revision tidligere på året. En del butikker "flyttede" branche som en følge af, at Dansk Supermarked havde kritiseret Danmarks Statistiks tal, der tidligere i 2017 viste, at væksten i discount var gået helt i stå. Revisionen har justeret noget ved billedet af, hvilke butiksformater der klarer sig bedst i et marked, som er præget af svag vækst.
Salget af fødevarer i danske detailbutikker faldt for hele 2017 med 1,3 pct., men højere priser på fødevarerne rettede lidt op på omsætningen i kroner og øre. Branchegruppen, hvor varehuse hører under, står for et mindre comeback sidste år med et indeks på 100,4 for januar til og med november 2017 - efter en svag start på året - mens det for supermarkedernes vedkommende kun er 99,1. Købmænd og kiosker er noteret for et indeks på 95,4.