Discountkæde fordobler øko-salg på fem år

Coop 9. okt 2019 -
This describes the image
økologi hornbech fakta coop Foto: Helle-Karin Helstrand

Hver gang en kunde putter for 100 kr. varer i kurven i Fakta, er 12,60 kr. brugt på en økologisk vare, og det er en fordobling siden 2015, skriver Coops discountkæde i en pressemeddelelse.

Det begtyder, at øko-salget nu runder en mia. kr.

I den anledning udsender kæden for første gang en tilbudsavis udelukkende med økologi.

- Forklaringen er først og fremmest, at Fakta har forstærket indsatsen på økologi ved at udvide udvalget og dernæst styrke markedsføringen. Alene i løbet af de seneste 12 måneder har vi øget antallet af forskellige økologiske varer med ca. 50 pct., siger kædedirektør John Hornbech Christensen.

Han forventer, at væksten fortsætter og forklarer den blandt andet med kædens egen serie af økologiske varer: 365 Økologi.

De kommende uger udsender Fakta et helt hæfte med mere økologi og med masser af opskrifter, som dels fås sammen med ugebladene Alt for Damerne og Femina, dels i butikkerne.

Danmarks Statistik offentliggjorde før sommerferien 2018-tallene for økologisalget af føde- og drikkevarer. Salget er steget fra 11,3 mia. kr. i 2017 til 12,9 mia. kr. sidste år.

Økoandelen ligger på 11,5 pct.

Læs også: Dansk øko-rekord slået ud af kurs

Læs også: Økologisk private label-serie driver Nettos øko-vækst

 

Opdateret 10. nov 2020