Discountbutik vil være supermarked

Coop 27. nov 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Et udvalg som et supermarked og priser som i en discountbutik. Det er Kiwis bud på en ny type store discountbutikker, som kæden vil åbne som supplement til kædens øvrige butikker, der er noget mindre.

Kiwis nyeste store discountbutik ligger i Ballerups bymidte vest for København. I det store butikslokale, som tidligere husede en Eurospar, har Kiwi indrettet en storbutik efter et nyt koncept, som foreløbig ligger i Randers, Hvidovre syd for København og i Ballerup.

Næste Stor Kiwi åbner i december på Vejlevej i Horsens, og til foråret åbner Kiwi endnu en stor butik i et tidligere SuperBest i Frederikshavn.

Direktør for Kiwi Danmark, Carsten Hansen, ser et stort potentiale i de nye, store discountbutikker i supermarkedsstørrelse.

– Jeg tror på, at der er plads på markedet til store discountbutikker.

Tendenser

Ifølge Carsten Hansen er der to fremtrædende tendenser i dagligvarehandlen i disse år.

På den ene side udvikler discountsektoren sig, og discountbutikkerne bliver hele tiden større samtidig med, at de udvikler deres sortiment.

På den anden side søger supermarkederne opad. De har i flere år forsøgt at erobre en del af discountmarkedet ved at have discount-priser i aviserne og fast sortiment af basisvarer til lave priser, men det er ikke lykkedes dem for alvor at slå discountbutikkerne på deres banehalvdel. Nu udvikler de sig i stedet i retning mod højere kvalitet og betjente specialafdelinger. Hertil kommer, at flere mindre supermarkeder historisk forsvinder fra markedet på grund af den ændrede konkurrencesituation.

Der opstår derfor ledige pladser, hvor store discountbutikker kan etablere sig.

– Vores store discountbutikker vil have flere ferskvarer og flere frostvarer, de vil have et bredere udvalg, men det skal fortsat være billigt at handle. De vil være discountbutikker med et udvalg som et supermarked, siger Carsten Hansen.

Forskelle

Nogle få tal viser forskellen. En traditionel Kiwi har typisk 2.500 varenumre. En stor Kiwi har ca. 4.200 varenumre.

Man kan også vælge at se på butiksstørrelsen. En traditionel Kiwi vil være på 700-800 kvm., mens en stor Kiwi vil have mellem 1250 og 1350 kvm.

– En stor Kiwi skal være et alternativ for købmænd, der ikke ønsker at fortsætte med et supermarked. Vi har med den store Kiwi et koncept, der kan dække det hul der opstår i markedet, siger Carsten Hansen.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Kiwis store discountbutikker vil have flere ferskvarer og flere frostvarer, de vil have et bredere udvalg, men det skal fortsat være billigt at handle, siger direktør Carsten Hansen, Kiwi Danmark.

Foto: John Ehbrecht

Faktaboks

Discountkæden Kiwi blev etableret i 2008 i Danmark som et profilhus under Dagrofa og startede med 50 butikker primært i Jylland og på Fyn. I dag er KIWI landsdækkende og tæller samlet set 100 discountbutikker, men der er flere på vej. Kæden ejes af Norgesgruppen.

Kiwi-konceptet kommer oprindeligt fra Norge, der i dag driver en yderst succesfuld discountkæde med over 600 butikker og en markedsandel på godt 17 pct.

Opdateret 10. nov 2020