Detailkæder satser på flere partnerskaber

Coop 8. jun 2018 -
This describes the image
Arkivfoto. Ulrik Samsøe Figen

Forbrugernes stadig stigende efterspørgsel efter økologiske produkter og produkter i ’fri for’-kategorien stiller flere krav til detailbranchen.

For at være på forkant indgår flere kæder derfor strategiske samarbejder med producenter, leverandører og interesseorganisationer.

- Vi tilbyder i dag over 200 forskellige økologiske produkter, og vi arbejder på at øge udvalget af økologiske produkter yderligere gennem samarbejder med danske producenter, siger Lidls indkøbsdirektør, Mikko Forsström, der også fremhæver et samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening, som Lidl løbende gennemfører kampagner med.

Desuden er Lidl – lige som Coop, DSK og Salling Group – med i Fødevarestyrelsens Saltpartnerskab, som arbejder for at mindske saltindholdet i fødevarer.

Coops øko-målsætning er at fordoble salget af økologiske varer fra 2014 og frem til 2020, og det kræver et stærkt udbud af økologiske varer, forklarer Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

- En del af strategien er også tætte samarbejder med nogle leverandører. Det gælder f.eks. mange af vores økologiske frugt- og grøntavlere, Thise Mejeri, Hestbjerg osv., siger han.

Fremgang for private labels

Spar ligger sidst i detailkædernes øko-kapløb med en omsætningsandel på 0,4 pct ifølge analyser, som Økologisk Landsforening har fået foretaget ved GfK ConsumerScan.

Men Dagrofa har en målsætning om at fordoble Spar-kædens økologiske salgsandel i 2018 fra 2 pct. til 4,2 pct. En målsætning, som bl.a. skal løftes gennem et samarbejde med Økologisk Landsforening i kampagnen Ren Madglæde.

Også i Meny-kæden er der en ambition om at løfte økologiandelen med 2 procentpoint i 2018. Det skal bl.a. lade sig gøre gennem flere økologiske varer i DiscountMatch og et øget fokus på økologisk frugt og grønt. Samtidig skal ’fri for’-sortimentet udvides, kvaliteten på eksisterende produkttyper højnes, og nye produkter skal til.

For Lidls vedkommende er målsætningen, at ”omsætningen af økologiske varer samt certificerede produkter (herunder også ’fri for’-varer) hver skal stige med 20 pct. inden udgangen af 2020,” lyder det fra Mikko Forsström.

Private label-varer, især inden for økologi, vinder også frem, og mens Aldi ikke deler konkrete tal for sine målsætninger for økologi og ’fri for’-varer, siger vicedirektør for CSR, marketing og kommunikation Thomas Bang:

- Vores fokus ligger på fortsat at udvide og tilpasse vores sortiment og dermed tilpasse os efterspørgslen hos forbrugerne. En væsentlig del af vores DNA er at have private labels som ØkoLivet på hylderne.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Rema 1000 og Salling Group.

Opdateret 10. nov 2020