Den uløste udfordring

Coop 5. jun 2018 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Midt i en historisk højkonjunktur har handlen i 2017 leveret resultater, der går fra det middelmådige til det katastrofale. Det må man konstatere efter at regnskabssæsonen er overstået i dansk dagligvarehandel. Overkapacitet af butikker, grundlæggende forandringer i forbrugernes adfærd og for ensidig fokus på pris er tre af forklaringerne på, at resultaterne samlet set er så magre.

Det er uholdbart med så lav en indtjening, når vi kan se ind i en nær fremtid med ekstraordinære store investeringer i ny teknologi. Med andre ord: Noget må ske i vores branche. Her er tre indlysende ting, som skal forandres:

Færre butikker. Med lukning af en hel kæde sidste år, med vores reduktion af butikker i år og en mere dæmpet udvikling for ny-etableringer de kommende år, går det nødvendigvis i den retning.

Nye tilbud til kunder, der skaber større værdi. Måltidsløsninger, convenience er eksempler på dette.

Nye digitale løsninger og salgskanaler. Samarbejdet mellem handlen og leverandørerne skal udvikles de kommende år, og det i et højere tempo end vi hidtil har set. For vi er pisket til at finde nye og bedre løsninger, der kan øge indtjeningen. Vi har brug for nytænkning, nye løsninger og nye varer som aldrig før. Kun derigennem kan vi skabe den nødvendige forbedring af lønsomheden.

Jeg vil gerne komme med et bud på tre områder, vi i Coop vil satse på, til at styrke vores konkurrencekraft de kommende år:

Ansvarlighed. Vi vil også i fremtidens være Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed. Dels fordi det er en del af vores DNA, som forbrugerejet virksomhed gennem 152 år, dels fordi det bliver vigtigere for forbrugerne, der bekymrer sig mere om klodens fremtid end nogensinde. Derfor vil vi de kommende år forstærke vores indsats yderligere på økologi, vi vil sætte meget mere skub af mindre miljøbelastende emballager, specielt inden for plast, og vi vil fremme renere, fri-for varer.

Leverandører, der kan hjælpe os inden for disse områder, vil blive favoriseret.

Bedre mad. De der har skummet fløden under højkonjunkturerne, er restauranterne og de nye koncepter inden for alt fra brød og chokolade til juice og kaffe, mens vores sektor har konkurreret videre på at have den billigste piskefløde. Vi skal have meget mere mad, der er klar til at spise. Vi skal have mange flere varer af højere kvalitet på alle parametre.

Leverandører, der kan hjælpe os inden for disse områder, vil blive favoriseret.

Digitalisering er i fuld gang med at forandre detailhandelen over alt i verden med stor hast. Amazon og Alibaba er på få år blevet dominerende globale giganter, og de præsenterer hver måned nye serviceydelser, hvor de leverer de varer, kunderne vil have, når de vil, hvor de vil. Vi arbejder selv på højtryk med mange nye løsninger.

Men også her gælder det: Leverandører, der kan hjælpe os inden for dette område, vil blive favoriseret.

Med andre ord: Vejen til de nødvendige forbedringer af indtjeningen i detailleddet i dagligvarehandelen går gennem udvikling af nye løsninger, som skaber værdi for vores kunder i samarbejde med producenter og leverandører. Alternativet er uholdbart: Hverken middelmådige eller katastrofale resultater er nok til, at vi er der i fremtiden.

Opdateret 10. nov 2020