Den fundamentale forandring

Coop 26. feb 2020 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Vi tager lige nu hul på en strategi, der kommer til fundamentalt at forandre den måde, vi arbejder på, og de varer, vi sælger.

Det drejer sig om vores nye CSR-strategi, som vi kalder ”Tid til at handle”.

Udgangspunktet er klima-udfordringerne og forbrugernes holdninger til dem. Videnskabsfolk verden over er enige om, at det er nødvendigt med handling nu. Regeringer og internationale organisationer bakker op og taler om klima og miljø som aldrig før. Vi ønsker at gøre noget. Vi mener, at det er tid til at handle.

Og her kan vi som virksomhed gøre meget – det kan hele dagligvarebranchen.

Fordi vi er en del af problemet med de varer, vi sælger, de alt for mange varer, vi smider ud, og den emballage, vi pakker varerne ind i. Derfor skal vi være en del af løsningen.

Det vil vi konkret gøre på en lang række områder.

Lad mig give nogle få eksempler på de i alt 12 fokusområder, strategien indeholder:

Vi vil fjerne al unødig plastic

Vi vil fjerne farlige stoffer

Vi vil forhindre madspild

Vi vil styrke det lokale

Vi vil forbedre dyrevelfærd

Vi vil være klimapositive i 2030

Det vil kræve en kæmpe indsats, nytænkning og innovation.

Men vi har allerede for nogle af punkterne konkrete planer, f.eks. på klima:

Vi udfaser skadelige klimagasser i køleanlæg og investerer mere end 1 mia. i nye klimavenlige løsninger

Vi etablerer solcelle-anlæg på vores butikker og lagre

Vi gør vores transport mere grøn

Vi hjælper med Coop Crowdfunding leverandører til at finansiere omlægning til mere klimavenlig produktion

Vi giver forbrugerne klimaoplysning og -indsigt På dette område er arbejdet altså i fuld gang, på andre områder vil det blive rullet ud fra nu og frem mod 2030, som udgør strategiperioden.

Vi kan dog ikke rede kloden og klimaet alene – selv om det måske en gang imellem virker, som om vi tror det…

Heldigvis er meget betydelige dele af fødevarebranchen i verden i fuld gang. Der er ingen tvivl om, at det er nødvendigt. Ikke alene af hensyn til klode og klima, men lige så meget af hensyn til virksomhedernes egen forretningsmæssige overlevelse.

For vores kunder er engageret i denne sag i en grad, som man sjældent har set dem været i nogen sag. En grøn forretning vil altså ikke være på bekostning af en sund forretning. Tværtimod vil det at være grøn – klimavenlig, bæredygtig – være en forudsætning for de fleste for at eksistere i fremtiden. Vores branche – både producenter, leverandører og detailhandel – kommer altså til at forandre sig fundamentalt de næste ti år.

Der vil på mange områder være behov for politisk opbakning, f.eks. i form af et forbud mod de klimabelastende, trykte tilbudsaviser. Så politikerne kan ikke nøjes med at snakke, som de indtil nu mest har gjort.

Men de største forandringer vil ske, når klimakampen bliver en del af konkurrencen. Det har vi så småt set den blive de seneste par år. Men hvis vi skal gøre en seriøs, mærkbar forskel, så kan vi ikke nøjes med genbruge brugte plasticposer eller fjerne plasten fra vatpindene.

Med strategien ”Tid til at handle” vil vi give vores bidrag til en mere bæredygtig udvikling og en konkurrence i dagligvarebranchen om ting, der er – endnu… – vigtigere end de bedste fødselsdagstilbud eller samlemærkekampagner. Det vil i mere end forstand også give bedre mening for os alle.

Opdateret 10. nov 2020