De første corona-uger gav vild vækst i dagligvaresalget
Dagligvarehandlen har uden den store succes kæmpet i mange år for at opnå vækst. Et af værktøjerne har været convenience, der skulle kapre noget af salget tilbage fra cafeer, restauranter og måltidskasseleverandører.
Nu er ”hjælpen” kommet fra en helt uventet kant: Coronakrisen har skabt en hidtil uset vækst, og der er vendt op og ned på hverdagen og indkøbsmønstrene hos forbrugerne.
Mens det meste af detailhandlen bløder med et fald i omsætningen – uden dagligvarer – på 40 pct. fra 1. til 26. marts, er salget i dagligvarebutikkerne ifølge tal fra Danske Bank steget med 20 pct.
Danskerne hamstrede de første dage efter nedlukningen af landet den 11. marts, men en anden årsag til den kraftige vækst er, at udespisningen er sat på stand by.
Nogle restauranter har haft held med at sadle om til take away, men langt de fleste fødevarer købes i dagligvarehandlen.
Discountbutikkerne har med få undtagelser været dagligvarehandlens vindere de seneste mange år, fordi der i danskernes DNA er et stort prisgen.
Men ifølge detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch & Birch er det lige nu ikke prisen, der afgør, hvor vi handler.
- Prisen har fået langt mindre betydning. Der er formentlig meget få tilbudsjægere lige nu, for man går ikke i flere butikker, end højst nødvendigt. De fleste holder sig tæt på hjemmet, og derfor bliver det vigtigste parameter tilgængelighed, siger Flemming Birch.
Vinder på udbringning
Ønsket om tilgængelighed og frygten for smitte har nærmest skabt kaotiske tilstande i onlinesupermarkederne, der ikke er gearede til at øge salget med hverken 50 eller 100 pct. fra dag til dag.
Det er til gengæld de små og mindre lokale supermarkeder, Spar, Min Købmand, Let-Køb og Dagli’Brugsen, som kunderne i høj grad har fået øjnene op for.
Udover at de frister med deres lette tilgængelighed, når mange danskere arbejder hjemme, har den del af branchen formået at flytte sig hurtigt i forhold til kundernes behov: De har genopfundet en af de gamle købmandsdyder i form af udbringning – og det både lokalt og i en mere struktureret form.
Således har Dagrofa succes med sit ”Vi handler for dig”, der indebærer, at kunderne telefonisk kan bestille varer via et callcenter.
Varerne, der pakkes i en lokal butik, bringes ud af en ekstern leverandør.
- Det er et ret simpelt setup, og vores kunder har taget rigtigt godt imod det. Vi kørte en kortvarig test i 34 østjyske butikker, men er allerede ved at brede det videre ud til hele Jylland onsdag og resten af Danmark sidst på ugen. 250 af vores ca. 400 Meny-, Spar og Min Købmand-butikker er med i konceptet, siger Mariam Skovfoged, kommunikationsdirektør i Dagrofa.