Danskernes kontantbetalinger daler

Coop 16. feb 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

De danske forbrugere fravælger i stigende grad at betale med kontanter, når de går ud og shopper eller spiser på restauranter og cafeer. Mens andelen af kontantbetalinger og dankortbetalinger stort set var lige stor i 2010, er andelen af de kontante betalinger i de fysiske forretninger siden faldet markant og udgjorde sidste år 23 pct. af danskernes betalinger.

Næsten tre ud af fire betalinger, 73 pct., blev i stedet foretaget med betalingskort, mens de resterende 4 pct. dækker over andre betalingsløsninger, f.eks. mobilbetalinger, viser en undersøgelse fra Nationalbanken blandt ca. 1.200 personer i alderen 15- 79 år.

De fysiske forretninger indbefatter i Nationalbankens undersøgelse både butikker, restauranter og udbydere af tjenesteydelser, og undersøgelsen viser store forskelle mellem generationerne.

Blandt de yngste forbrugere mellem 15 og 29 år er det kun 9 pct. af betalingerne, der foretages med kontanter, mens kontanternes andel hos de 70-79 årige udgør 40 pct.

Andel falder i Rema 1000

Udviklingen med færre kontantbetalinger på bekostning af flere elektroniske betalinger med enten betalingskort eller mobilen, mærker man også i Rema 1000. Kæden tæller i dag 305 butikker og har en markedsandel på 10,8 pct. af det hjemlige dagligvaremarked, der i 2017 udgjorde 111,3 mia. kr., ifølge tal fra Retail Institute Scandinavia.

- Det er korrekt, at andelen af kontantbetalinger falder. Sidste år oplevede vi et fald på 1,2 procentpoint, og nu er andelen af kontantbetalinger på 17,2 pct. i vores butikker. Med de mange nye alternativer, der gør kundeoplevelsen bedre og hurtigere, ser vi det ikke som en overraskende udvikling, siger Torben L. Sørensen, økonomidirektør i Rema 1000.

I Rema 1000 kan forbrugerne blandt andet betale med MobilePay, og det er også tilfældet i Dagrofas kæder Meny, Spar, Min Købmand og Let-køb.

MobilePay benyttes af over 75.000 butikker og webshops og står efterhånden for 54 mio. transaktioner i butikkerne, svarende til en omsætning på 10 mia. kr. Dette skal dog stadig ses i lyset af en samlet detailomsætning på 331 mia. kr. i 2016.

Hos Dansk Supermarked og Coop har man helt fravalgt MobilePay. I stedet satser Danmarks to største dagligvarekoncerner på Nets mobile dankort som mobil betalingsløsning, mens Coop yderligere oplever stor fremdrift i Coop App, der har ca. en halv million registrerede brugere og som ligeledes kan benyttes som betaling for Coop-medlemmer i dagligvarekoncernens ca. 1.200 butikker.

Opdateret 10. nov 2020