Danskere spiser ude for 39 mia.
Hvis dagligvarekæderne skal skabe fornyet vækst, kan de med fordel vende blikket fra de typiske dagligvarer og i højere grad rette interessen mod udespisning.
Mens fødevareforbruget er stået i stampe i de senere år, er der anderledes fremdrift i udespisning og ikke mindst i restaurationsbranchen. Nye tal fra Retail Institute Scandinavia iser, at udespisning oplever en vækst næsten uden sidestykke.
I 2014-2015 har restaurationsbranchen oplevet en vækst på hele 8,1 pct. til 39 mia. - tre mia. mere end i 2014.
– Det bringer den samlede omsætning i løbende priser op på det højeste niveau nogensinde, forklarer adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia.
Danskernes øgede lyst til at betale for, at andre gør maden klar, giver anledning til fortsat optimisme i branchen:
– Den samlede omsætningsvækst siden 2010 er således næsten 35 pct., hvilket tydeligt indikerer, at danskerne bruger stadig flere penge på udespisning i stedet for at spise hjemme, vurderer Henning Bahr.
Coop satser på udespisning
Analysen ligger i forlængelse af analyser fra erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer, der vurderer, at en stigende andel af det totale fødevareforbrug anvendes til udespisning. Desuden viser tal fra Danmarks Statistik, at udespisning udgør en stadig stigende andel af danskernes fødevareforbrug.
Coop har indledt en målrettet indsats for at få fat i det voksende udespisningsmarked. Koncerndirektør Gregers Wedell-Wedellsborg siger:
– Forbrugerne har flyttet indkøb fra supermarkederne til restauranter, take away og færdigmad for milliarder af kroner over de seneste år.
– Vores svar på den udvikling er C-Måltidsmarked, som vi åbnede i 400 butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Irma i 1. kvartal i år. Kunderne har taget rigtigt godt imod det, og det dokumenterer et stort behov hos den moderne forbruger efter løsninger af høj kvalitet, der kan spare dem for tid i en travl hverdag, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.