Danskere slås på pris - Kina tæver Amazon
Der er tilsyneladende meget langt fra det pris-tema, som danske dagligvareaktører her først på året har tilført nyt liv, til de teknologiske butiks-landvindinger, som vi får rapporter om fra andre steder i verden.
Men spændvidden viser i grunden, hvordan det i dag er nødvendigt både at holde sig orienteret på mange forskellige niveauer samtidig - og at handle og tage beslutninger ud fra den viden i sin dagligdag.
Mens vi er vant til at holde øje med USA eller England for at se nyt, foregår der ting i lande som Sydkorea og Kina, der på mange måder er nogle omgange foran på digital innovation. Først på ugen var det stort i flere danske medier, at Amazon nu lukker kunder ind i sit hi tec-supermarked Amazon Go, der stadig har lidt karakter af laboratorium.
Men der er slet ikke den samme opmærksomhed på, at det kinesiske svar på Amazon, Alibaba, reelt er nået en del længere med sit banebrydende digitale butikskoncept, Hema Fresh.
Alibaba vil i år åbne yderligere 30 Hema Fresh-butikker alene i Beijing, så man når op på 35 i hovedstaden. Og dertil kommer placeringer i en række andre byer. I dag er der 26 Hema Fresh-butikker. Når 2018 er omme, er der mindst det dobbelte.
Alibaba går efter 2000 Hema-supermarkeder
Set i lyset af de teknologi-spring, der også må være på vej hertil, ville det være let at forholde sig lidt arrogant til dag til dag-slagsmålet om priser herhjemme.
Begge temaer er imidlertid fuldt relevante. Enhver dagligvarekæde skal være på plads med priserne - i det mindste med den del, der fylder i kundernes bevidsthed. Ingen har råd til at blive fravalgt på at være for dyr. Ikke en gang Irma kan tåle det i længden, når konkurrencen også spidser til på de kvaliteter, som Irma til dels har haft for sig selv i Københavnsområdet.
Det er i første række Dansk Supermarkeds Føtex, som har drevet det nye prisfokus ved at introducere et fuldt discountsortiment i et supermarked. 250 mio. kr. har Dansk Supermarked meldt ud, at det koster om året. At net-opkomlingen Nemlig.com så lige nåede at blande sig i en annonce-krig i sidste uge og slå Føtex på prisen var nok ikke en del af planen.
Men det gjorde det bestemt ikke kedeligere at følge.
Dansk Supermarkeds ærkerival Coop har ikke råd til at matche sådan en stor investering i pris, men heller ikke til helt at lade være - uanset lysten til at fokusere på helt andre parametre. Derfor meldte Coop sig 23. januar ind i rækken af aktører, som sænker priserne. I Coops tilfælde er det ”på hundredevis af varer” i Kvickly og brugskæderne.
Det reelle omfang af den operation - og prisen for den - stod ikke klart ved Dansk Handelsblads deadline. Umiddelbart virkede et andet og beslægtet nyt initiativ fra Coop mere lystbetonet.
Coop har sin egen bank og kan derfor lade 1,7 mio. medlemmer binde deres penge i dagligvaregiganten. Eller låne dem penge sidst på måneden. Man kan nok stille spørgsmålstegn ved, om 50 kroners ekstra handel for et indskud på 1000 kr. - 5 pct. - er tilstrækkeligt til at kompensere for, at de notorisk ”utro” danske forbrugere så ikke frit kan vælge indkøbssted.
Men når det bare er én af flere funktioner i Coops app, kan der komme flere fordele til med tiden, som slører det samlede billede af, hvor man reelt gør den bedste handel. Det lugter lidt af abonnementsøkonomi - og så er vi tilbage hos Amazon, der har koblet alle mulige former for rabatter og ekstra services til sit Prime-abonnement. Det virker! Men det er en helt anden historie…