Danskere på indkøb vil forhindre madspild
Næsten otte ud af ti danskere siger ja til, at de vil købe fødevarer, der er tæt på udløbsdato og derfor billigere. Det viser en undersøgelse, som Kundepanelet har foretaget for Dansk Handelsblad på forbrugersitet Tilbudsugen.dk.
Kun 7 pct. siger, at de aldrig køber de nedsatte fødevarer.
Supermarkeder og discountbutikker kæmper i øjeblikket om at være bedst til at undgå madspild, og de danskere forbrugere er med på ideen. Når varerne er ved at løbe ud på dato, samles de i specielle kølebokse, hvor de i flere kæder markedsføres med "undgå madspild"-logoer. Det øger forbrugernes tillid til, at varerne er i orden.
Syv af ti har inden for de seneste tre måneder købt flere fødevarer, der er nedsat på grund af holdbarhedsdatoen, end de gjorde for et år siden. En fjerdel svarer, at de ikke har købt flere dato-nedsatte fødevarer.
Bevidstheden om at undgå madspild er sammen med prisen de vigtigste faktorer for at købe de nedsatte varer for godt halvdelen af dem, der køber varer til nedsat pris. Hver femte giver madspild som eneste begrundelse, mens en fjerdedel kun har pengepungen i baghovedet.
Det er især kødprodukter, kylling og fisk, kunderne køber til nedsat pris. På andenpladsen kommer pålæg, men tredjepladsen besættes af brød.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Tal fra Kundepanelets undersøgelse:
- Kundepanelet har spurgt i alt 1068 forbrugere i uge 33-34
- 68 pct. af danskerne giver udtryk for, at det i høj grad betyder noget for dem at undgå madspild i hverdagen.
- 30 pct. siger at det i nogen grad betyder noget for dem
- under 1pct. af forbrugerne siger det ikke har nogen betydning.
- 77 pct. af forbrugerne er villige til at købe madvarer, der er nedsat fordi de er tæt på sidste holdbarhedsdato
- 7 pct. køber aldrig varer af den type
- 70 pct. af forbrugerne angiver at de inden for de seneste tre måneder har købt flere fødevarer der er nedsat på grund af holdbarhedsdatoen end de gjorde for et år siden
- 25 pct. svarer at de ikke har købt flere dato-nedsatte fødevarer
- flere end 50 pct. angiver bevidstheden om at reducere madspild sammen prisen som vigtigste faktorer
- 20 pct. siger de køber nedsatte varer, alene fordi de tænker over madspild
- 25 pct. angiver at de køber primært køber varerne, fordi de er billige.
- 65 pct. køber oftest kødprodukter, kylling og fisk
- 12 pct. køber oftest frugt og grønt når det er nedsat pga. holdbarheden.