Dagrofa vil gøre affaldssortering lettere

Coop 6. jan 2020 -
This describes the image
|| Foto: Dansk Affaldsforening|Illustration: Dagrofa|

Dagligvarekoncern Dagrofa indfører nu piktogrammer på en lang række private label-varer.

De små tegninger skal vise forbrugerne, i hvilken affaldsspand emballagen skal lægges i.

Kategori 10

- Flere forbrugere ønsker i dag at træffe det rigtige valg, når det kommer til miljøet. Det er vi utroligt glade for nu at kunne hjælpe vores kunder med, når det kommer til sortering af affald. Vi forbruger mange varer i de danske hjem så det er essentielt at vi kigger på genanvendelsen af den mængde emballage, der ellers bare går til spilde. Vores erfaring er at det skal være nemt for forbrugeren, hvis tiltag som disse skal virke, og med de letaflæselige billeder på vores varer imødekommer vi netop dette, siger chef for Dagrofas Private Label afdeling, Charlotte Vendelbo Schrøder.

Visionen er, at piktogrammerne fremover skal bruges overalt, hvor der er tale om affaldssortering; i hjemmet, på genbrugspladsen, i det offentlige rum, i virksomheder osv.

Dagrofa står bag kæderne Meny, Spar, Min Købmand og LetKøb, der sælger en lang række private label mærker, hvoraf de mest kendte er Gestus, Grøn Balance og First Price.

Coop har siden 2015 skrevet på en lang række af koncernens egne varer, hvordan emballagen skal sorteres. Ifølge Politiken ønsker koncernen ikke at ændre på den metode.

Forbrugerrådet Tænk siger til Politiken, at det ville være en fordel for forbrugerne, om alle dagligvarekæder benyttede samme måde.

Opdateret 10. nov 2020