Dagrofa skifter til FK Distribution

Coop 23. okt 2017 -
This describes the image
digitale tilbudsaviser mærkeleverandørerne Arkivfoto: John Ehbrecht

Nærmest som perler på en snor har den ene positive nyhed i år afløst den anden i distributionsvirksomheden FK Distribution med hovedkontor i Taastrup. Senest med en offentliggørelse af, at FK Distribution overtager omdelingen af Dagrofas tilbudsaviser fra den tidligere markedsleder og ærkekonkurrent PostNord, der helt forlader markedet for omdeling af tilbudsaviser fra årsskiftet.

- Dagrofa har indgået aftale med FK Distribution og overgår til dem i løbet af efteråret. Vi er meget tilfredse med den nye aftale, siger Maria Noel, kommunikationsmedarbejder hos Dagrofa.

FK Distribution er ejet af det børsnoterede selskab North Media A/S, og det er ikke mere end 20 dage siden, at FK Distribution kunne offentliggøre, at Coop bliver ny kunde fra januar 2018 og to år frem. For to år siden forlod Coop ellers netop FK Distribution til fordel for PostNord. Et tab, der kunne mærkes hos FK Distribution med en efterfølgende nedgang i omsætningen på 15 pct.

Betydelig fremgang

Foruden tilgangen af Coop og Dagrofa som nye kunder, fik FK Distribution også Lidl som ny kunde fra februar i år. Måneden efter kom PostNords nyhed om, at selskabet forlader markedet ved årsskiftet. Og med den nye markedssituation ser fremtiden betydeligt lysere ud for FK Distribution, der sidste regnskabsår landede et EBIT-resultat på 35 mio. kr. "North Media A/S' forventninger om en betydelig resultatfremgang i 2018 bygger på en forventning om øget volumen og prisniveau", hedder det i North Medias seneste selskabsmeddelelse.

Med PostNords exit står FK Distribution ikke blot tilbage som ny markedsleder på markedet for omdeling af tilbudsaviser. FK Distribution har nærmest også de facto monopol på dagligvarekædernes tilbudsaviser. Ovenpå tilgangen af Lidl og nyheden om PostNords stop, sagde adm. direktør i FK Distribution, Mads Dahl Andersen, dog at man ikke har intentioner om at hæve priserne.

- Vi vil ikke udnytte situationen. Det vil være dumt. Vi har udsigt til at få en større volumen, så det vil vi selvfølgelig ikke gøre, udtalte han til Dansk Handelsblad ved den lejlighed.

Opdateret 10. nov 2020