Dagligvarer på abonnement - én står over alle
Med over 150 mio. brugere på verdensplan, et attraktivt prispunkt, adgang til attraktive tilbud og tjenester samt løfter om gratis og hurtig levering har Amazon sendt et regulært vink med en vognstang til verdens detaillister.
Tilbage i februar kunne den amerikanske onlinegigant Amazon fejre 15-året for lanceringen af koncernens abonnementsordning, Amazon Prime, som efterhånden er blevet arketypen på en vellykket digital abonnementsordning og i dag opererer i 17 lande.
Herhjemme er Amazon Prime indtil videre repræsenteret gennem streamingtjenesten Amazon Prime Video, der, som en pendant til eksempelvis Netflix, giver adgang til forskelligt tv- og filmindhold.
Indholdstjenesten er dog ikke tænkt som et selvstændigt produkt. I markeder som Tyskland og England, hvor Amazon har opereret siden 2007, er den et gratis tillægsprodukt til selve Prime-abonnementet - og når Sverige inden for kort tid føjes til listen over lande med lokal tilstedeværelse af Amazon, vil det med al sandsynlighed også gøre sig gældende dér.
Amazons vice president for ekspansion i Europa, Alex Ootes har i hvert fald tidligere sagt, at ”det næste skridt er at introducere et komplet retail-tilbud i Sverige, og det er lige dét, vi planlægger at gøre.”
I USA har Amazons godt 120 mio. brugere også mulighed for at bestille dagligvarer fra AmazonFresh og kæden Whole Foods - ofte med dag til dag-levering på ordrer over 35 dollars (220 kr.).
Hurtig levering er ikke alt
I Tyskland ligger prisen for et Prime-abonnement på 7-8 euro om måneden, og den lave pris er i høj grad med til at fastholde virksomhedens godt 17 mio. medlemmer.
Med i prisen følger dog også en lang række ydelser, som rækker langt ud over blot at tilbyde prisbillige dagligvarer og nonfoodprodukter med kort leveringstid.
Et tysk Amazon Prime-medlem får nemlig adgang til gratis ekspreslevering i hele Tyskland.
I de 20 største tyske byer tilbyder amerikanerne tilmed levering samme dag og i München og Berlin inden for 2 timer.
Herudover får de adgang til Prime Video, musiktjenesten Prime Music samt gratis e-bøger og datalagring.
I Danmark har Coop - i tråd med Amazon - valgt at kalde deres abonnementsordning for Coop Prime - navnet er dog ikke det eneste lighedstræk.
I tråd med den amerikanske mastodont følger der med Coops ordning en række rabatfordele og tjenester med - blandt andet adgang til TV2 Play, rabat på økologiske private label-varer eller billigere brændstof afhængig af kundens engagement.
Coops tilbud er dog bundet op på, at man månedligt indbetaler minimum 1.000 kr. til en Coop-konto, som kan bruges til indkøb - og jo større indbetaling, desto flere fordele.
Både Amazon og Coop har til hensigt at binde kunderne tættere på, hvilket giver god mening rent økonomisk.
Analysehuset Statista estimerer, at et amerikansk Amazon Prime-medlem i snit bruger i omegnen af 8.800 kr. om året på varer fra Amazon Prime, hvilket er 2,4 gange så meget som ikke-medlemmer.
Da Amazon i USA har flere services og tilbud tilknyttet et Prime-abonnement, må man også forvente, at forbruget pr. kunde ligger højere dér end i Europa.
Men Primes relativt store brugergruppe i Tyskland viser, at Amazon også udenfor USA er i stand til at gøre abonnementstjenesten attraktiv for brugerne - og det kan på sigt lægge øget pres på de nordiske, og danske, detailister, som ikke formår at knytte kunderne tættere til sig.