Dagligvarekæderne lokker med uddannelse

Coop 23. aug 2019 -
This describes the image

Kampen om at sikre sig de bedste medarbejdere er skærpet de seneste år, hvor beskæftigelsen har været konstant stigende.

Det gælder således også i dagligvarehandlen, hvor koncernerne blandt andet benytter uddannelse som trækplaster.

Det viser en rundspørge blandt dagligvarekoncernerne.

Dansk Handelsblad spurgte blandt andet koncernerne, hvad de gør for at tiltrække medarbejdere til alle stillinger fra chef til timelønnet.

Fra Dagrofa, der ejer kæderne Min Købmand, Spar og Meny, svarer HR-direktør Laura Marie Larsen i en mail:

"Det gør vi blandt andet ved at tilbyde gode uddannelser, hvor vi til ledere har uddannelsen "ledelse i praksis" og "købmandsuddannelsen". Dertil kommer vores tilpassede lederkurser, der er udviklet specifikt til videreudvikling af ledere i Spar og Min Købmand. Vi sætter fokus på, at vi udvikler talenter til at blive ledere, og at vi uddanner vores købmænd såvel forretningsstrategisk som ledelsesmæssigt".

Ifølge Dagrofa er det ikke kun købmænd og butikschefer, der ønsker uddannelse. Både fastansatte og timelønnede "går op i at dygtiggøre sig. Derfor fokuserer vi blandt andet meget på frugt og grønt og har kørt kurser på frugt og grønt de seneste to år både i butikkerne via egne folk, der træner ude i butikkerne, og heldagskurser, hvor leverandører involveres".

Coop har de seneste år "arbejdet målrettet med at tiltrække og fastholde medarbejdere til Coop. Mængden af tiltag for at understøtte dette er stor", skriver HR-chef i Fakta Lars Thellufsen og nævner blandt andet:

"Et omfattende uddannelsesudbud, som understøtter butikkernes behov og den enkeltes udvikling. F.eks. leder-trainee, souscheftalent, ledelsesuddannelse. Tydelige, korte og realistiske karriereveje og karriere på tværs af kæderne (intern pipeline) og talentprogram for de dygtigste og mest ambitiøse."

Fastholder med uddannelse

Aldi har øget fokus på HR og etableret en trainee-uddannelse inden for det seneste års tid, og kædens HR-direktør, Lars B. Nielsen, skriver i en mail:

"Vi tror på, at vi er så attraktive, fordi vi har nogle spændende talentforløb, gode karrieremuligheder og en god arbejdsplads med rummelighed og plads til alle. Vores talentprogrammer har gjort Aldi mere attraktiv. Det gælder alt fra vores butikschef-trainee-uddannelse til vores graduate-program."

Også i Lidl er der fokus på uddannelse som en måde at både rekruttere og fastholde medarbejdere på:

"Med et ønske om at udvikle vores talentfulde og eftertragtede medarbejdere bliver de trænet til at udvise høj faglighed, god ledelse, service og kommunikation i organisationen og i butikken. Da vi samtidig har fokuseret på at skabe og udvikle en kompetent uddannelse for vores ansatte, har vi i dag et solidt grundlag for en stærk medarbejderbase med dygtige medarbejdere, som bliver længe i organisationen," skriver kommunikationschef Morten Vestberg i en mail.

Rema 1000's HR-direktør, Michael Skou, siger, at "tillid, frihed og mulighed for at vokse både personligt og fagligt er faktorer, som potentielle medarbejdere vægter højt – og som vi også fokuserer på i vores rekruttering".

Opdateret 10. nov 2020