Dagligvarekæder har vundet kampen om loyalitetskortet

Coop 4. jun 2017 -
This describes the image
Dagrofas kunder i Meny får personlige tilbud via loyalitetsprogrammet - det sker på baggrund af en indsamling af købsdata. Foto: John Ehbrecht

Den seneste mange måneder har blandt andre Coop og Dagrofa været i dialog med Forbrugerombudsmanden om koncernernes kombinerede betalings- og loyalitetskort.

Men nu har dagligvarekoncernerne med vedtagelsen af den nye betalingslov i fredags vundet kampen.

I januar sidste år kom Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen med en ny fortolkning af betalingsloven. Den satte spørgsmålstegn ved lovligheden af de loyalitets-programmer, som blandt andre Coop og Dagrofas Meny og Spar har i form af et kort, der kombinerer betalingskort og loyalitetsprogrammer.

Forbrugerombudsmanden krævede blandt andet, at kunden i hver eneste betalings-situation skulle kunne sige nej til at dagligvarekæden indsamlede oplysninger om købet til brug for blandt andet personlige tilbud.

Ifølge handlen ville det kræve nogle avancerede tekniske løsninger, ligesom det ville forlænge den enkelte kundes tid ved kassen.

Forbrugerombudsmanden har siden undersøgt, hvorvidt de eksisterende løsninger levede op til hendes fortolkning, men er endnu ikke kommet med et svar.

Nu har den nye lov overhalet undersøgelserne, da den klart giver handlen medhold i, at kunden IKKE skal kunne melde loyalitetsaftalen fra ved kassen i hver enkelt betalingssituation.

Det skal dog være muligt til hver en tid at opsige sin loyalitetsaftale med kæden.

 

Opdateret 10. nov 2020