To dagligvareaktører på hver sin mission

Coop 12. apr 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Alle virksomheder må forny sig, hvis de skal være relevante for forbrugerne i fremtiden. Det gælder i den grad også for aktørerne i dansk dagligvarehandel.

For fem år siden lancerede Coop sit nye hovedformål “Sammen om bedre mad” som en del af den 10-årige forretningsstrategi “På vej”, der handler om, hvordan Coop vil udvikle dagligvaremarkedet med afsæt i en række konkrete initiativer.

Ifølge Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen har “Sammen om bedre mad” blandt andet betydet lanceringen af convenience-konceptet Måltidsmarkedet, en øget udvikling af økologi med mange nye varer og prisfald samt “Vores Madfællesskaber”, hvor butikker over hele landet arrangerer middage for de lokale borgere.

- At vi har et formål, udover at tjene penge, hænger sammen med vores udgangspunkt. Vi er grundlagt af forbrugerne og ejet af vores kunder, de 1,7 mio. medlemmer. Derfor er formålet alene at skaffe dem gode varer til gode priser og relevant information, der gør dem i stand til at træffe deres eget valg. Det er derfor, vi er gået foran med varedeklarationer og har Danmark største magasin, Samvirke. At tjene penge er blot et middel til at realisere målet, siger Jens Juul Nielsen.

Aldis brandingprojekt

“Kvalitet helt i top, prisen helt i bund”, lød det kundeløfte, som i mange år klæbede sig til discountkæden Aldi.

Med ankomsten af Finn Tang som ny adm. direktør fra starten af 2018 har Aldi for alvor taget hul på at vende underskud og dårligt image til fremgang og fornyelse.

Nu lyder Aldis kernebudskab“Hver dag endnu bedre”, som alle medarbejdere nærmest konsekvent hashtagger i opslag på sociale medier.

- Det beskriver præcist, hvad vi vil. Hverdagen er jo bare essentiel for dagligvarehandlen, og vi vil også gerne være med til at gøre hverdagen endnu bedre for vores kunder og hver dag sælge friske varer. Men vi har også et projekt foran os, og vi er på en transformationsrejse, hvor vi hver dag vil gøre det bedre, end vi gjorde i går. Og det tror vi på, vi kan med høj ansvarlighed, lave priser og høj kvalitet, siger Thomas Hedegaard Bang, vicedirektør med ansvar for CSR, marketing og kommunikation i Aldi Danmark.

Opdateret 10. nov 2020