Dagli’Brugsens yngste uddeler vil redde Ågård-brugs

Coop 5. feb 2020 -
This describes the image
Dagli'Brugsen Ågård kan måske fortsætte som borgerbutik under Min Købmand-paraplyen. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Den har set bedre dage, Coop Dagli’Brugsen i Ågård ved Egtved, men det forhindrede ikke 23-årige Mark Stage i at sige ja tak til tilbuddet om at overtage uddelerjobbet i august sidste år.

- Jeg havde sagt til min distriktschef, at jeg gerne ville have min egen butik, så udover at jeg lige skulle overveje, om jeg kunne overskue to timers transport hver dag, var jeg ikke i tvivl, siger Mark Stage.

Han havde succes som souschef i en SuperBrugs i Odense, hvor han bor. Nu vil han skabe ”grønne tal” i den lille Dagli’Brugs i landsbyen Ågård, der har 1300 indbyggere, en skole og en efterskole samt 50 nye byggegrunde på vej.

- Hvis butikken var moderniseret, som den selvstændige Dagli’Brugs i Vester Nebel tre km herfra, kunne vi sætte et højere mål, men det er klart, at det betyder noget, hvordan butikken ser ud. Det varer dog nok fem år med pæne tal, før Coop vil gøre noget ved den, siger Mark Stage.

[caption id="attachment_85082" align="alignnone" width="480"] Mark Stage lægger et stort arbejde i at fremhæve ugens tilbud i Ågaard.[/caption]

Butikken kom ud af 2019 med en omsætning på 10 mio. kr. eksklusive moms og et underskud på en halv mio. kr. - Mit mål er at ramme nul i år og at øge omsætningen med en halv mio. kr. Vi ligger på indeks 110-112 uge efter uge, siden jeg kom. Vi har fået nye kunder, og de putter 6-7 pct. mere i kurven. Butikken har vel et potentiale på længere sigt på 12-13 mio. kr., siger uddeleren, der er den yngste i kæden.

Basis på plads

Selv om butikken ikke står for tur til den store renovering lige nu, har Mark Stage ikke
opgivet at gøre noget ved den.

- Man kan søge om et lån på 50.000 kr. i Coop Bank. Det har vi fået, og det skal bruges til at skifte en del af inventaret ud i frugt og grønt. Vi overvejede også, om pengene skulle gå til vin- eller mejeriafdelingen, men sammen med distriktschefen er vi blevet enige om, at frugt og grønt er det vigtigste. Det er det, kunderne ser, når de kommer ind, siger Mark Stage.

[caption id="attachment_85079" align="alignnone" width="480"] Frugt og grøntafdelingen er et af Mark Stages indsatsområder, da det møder kunderne som noget af det første i butikken.[/caption]

Han har dog også andre metoder til at få flere kunder i butikken.

- Det første, jeg gjorde, var at få basis på plads. Sikre, at der aldrig er tomme hylder, og at de varer, der er på tilbud, er i butikken, siger uddeleren, der også har øget udnyttelsen af endegavlene.

- Der står ofte tilbudsvarer, og så gør vi meget ud af sameksponering af varer, siger han.

Tjener penge på ja tak-tilbud

Tilbudsvarer kan være de fælles Dagli’Brugs/Coop-tilbud, men det kan også være nogle af de mange tilbud, som Mark Stage selv køber hjem til butikken - enten via Coop eller fra andre leverandører. Dem sælger han som ja tak-tilbud via Facebook.

- Jeg lægger mindst et dagligt ja tak-tilbud op på Facebook, og er det godt nok, kan vi trække kunder til fra andre byer. Selvfølgelig rammer vores tilbud nogle gange sammen med andres, men når vi har et godt tilbud for os selv, trækker vi mange kunder, og de køber også andet med. Ja tak-tilbuddene giver liv i butikken, og folk henter varerne, når de har bestilt dem, siger han.

[caption id="attachment_85089" align="alignnone" width="480"] Videoerne til de mange ja-tak tilbud optager Mark Stage selv i butikken - ofte med lettere opfindsomme hjælpemidler.[/caption]

Et eksempel var en hel palle med nougathjerter, som normalt koster ca. 50 kr. for en æske.

- Vi solgte dem for 2,95, fordi de var tæt på dato. Der røg 480 æsker på fire timer på Facebook, og vi tjente 1,95 per styk. Avancen er sjælden høj på ja tak-tilbud, men vi sætter aldrig penge til, smiler Mark Stage.

Opdateret 10. nov 2020