Dagli'Brugsen tester Coops nye pris-strategi
For første gang i kædens historie kan Dagli'Brugsen præsentere et nyt og opdateret koncept, når "fremtidens nærbutik" åbner 31. januar i Glejbjerg ved Varde.
– Med udviklingen af fremtidens nærbutik, som vi har arbejdet på de seneste to år, vil vi vise, at vi satser og tror på de lokale butikker, siger kædedirektør Jesper K. Andersen fra Dagli´Brugsen.
Den spritnye butik med et salgsareal på 450 kvm. kommer på flere punkter til at adskille sig væsentligt fra kædens øvrige butikker.
Der er bl.a. gjort mere ud af lokale varer og kød, og kiosken er blevet opgraderet.
– Vi laver en helt ny måde at bygge vores kiosk op på. Før ville vi gerne have kunderne gennem hele butikken, men nu kan de vælge at gå direkte op i vores kiosk-område. Det er lidt som på tankstationer med en kaffebar, varer til et hurtigt måltid og impulsvarer - sammen med de typiske kioskvarer, siger Jesper K. Andersen.
Samtidig afprøver Dagli'Brugsen en ny prissætning, som gør en række hverdagsvarer billigere i overensstemmelse med Coops overordnede satsning på faste lave priser - frem for tilbud.
– Vi vil gerne væk fra alt for mange rabatter. De er måske en indikation på, at vi ikke har de rigtige priser på vores varer, så vi vil hellere have den rigtige pris på hylderne. På ferskvarerne, inklusive frugt og grønt, går vi over på faste lave hverdagspriser i vores testbutikker, siger han.
Priser på supermarkeds-niveau
Den billigste mælk koster det samme som i discountbutikkerne. Men ellers bliver prisniveauet som i supermarkeder og varehuse.
– Nogle varer bliver virkelig sat markant ned, og det løber op i store beløb, understreger kædedirektøren - uden at sætte tal på.
Erfaringerne fra butikken i Glejbjerg og de øvrige testbutikker, som kommer til siden, danner senere grundlaget for, hvordan det nye koncept bliver rullet ud i alle kædens cirka 300 butikker, som der skal investeres et "trecifret millionbeløb" i.
– Vi er ude i et laboratorium, hvor vi prøver mange ting af i de første 10 testbutikker. Vi sanerer også i sortimentet, for der er ikke brug for 11 slags leverpostej. Vi gør grundsortimentet mindre, men giver mulighed for, at man så kan vælge til lokalt, siger Jesper Andersen.
Dagli'Brugsens testbutik nummer to åbner 1. marts i Brylle nær Odense.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Illustration: Coop