Dagli’Brugsen melder klar til et kommende lokalopgør

Coop 5. apr 2017 -
This describes the image
||||| Jesper K. Andersen, formatdirektø i Dagli'Brugsen Foto: Helle-Karin Helstrand|||||

Med en samlet omsætning på i 2016 ca. 6 mia. kr. inklusive benzin og en stabil markeds-andel er baglandet for Coops lokalbutikker, Dagli’- og LokalBrugserne, klar med forårets og sommerens markedsføringsaktiviteter – og til at sætte gang i lokalopgøret om kunderne i de små samfund med Spar og Min Købmand på den anden banehalvdel.

- Vi har de stærkeste kæder, og selv om vi har lukket butikker, bevarer vi vores markeds-andel på 5 pct. Men det er et hårdt marked, og forbrugerne køber også mad andre steder end i dagligvarehandlen. Skal vi bevare vores markedsan-del – og det skal vi - så skal vi skabe vækst, og det kan kun ske på vores konkurrenters bekostning.

Sådan indledte formatdirektør i Dagli’- og LokalBrugsen, Jesper K. Andersen, det årlige møde med de midt- og nordjyske butikkers uddelere og souschefer på hotel Hvide Hus i Aalborg.

Mødet havde temaet ”Vilje til salg”, og kædeledelsen lagde ikke skjul på, at baglandet ikke alene kan styrke kæden.

- Vi vil ikke leve af medlidenhed, men af sympati. Derfor skal I være med til at øge vores NPS-score den kommende tid, sagde formatdirektøren og tilføjede, at de butikker, der er bygget om Fremtidens Dagli’Brugs, klarer sig med et omsætningsindeks, der i gennemsnit ligger 5 procentpoint højere end resten af kæden. Det gælder for 91 af kædens cirka 350 butikker.

- I år skal vi omstille mindst 80 butikker, lovede Jesper K. Andersen.

- Og nu skal I ikke bare gå hjem og smide flæskestegen på tilbud for at trække kunderne til. I skal tro på vores koncept og gøre kundekurven og indtjeningen større. Det er nu vores højsæson begynder, sagde formatdirektøren, inden han gav ordet til brugskædernes fælles marketingchef Martin Dalsgaard.

Slut med tomme hylder

Marketingschefen præsenterede en lang række endnu ikke officielle kampagner i forbindelse med blandt andet påsken, grillsæsonen og ikke mindst det forestående 25 års jubilæum, der fejres sammen med storebror SuperBrugsen.

- Vi skal også gentage vores smagedage, som har været en stor succes. Men I skal også turde gøre noget anderledes ude i butikkerne, sagde Martin Dalsgaard og blev suppleret af Mathias Brevadt, der er digital ansvarlig i brugskæderne. Han leverede en peptalk om markedsføring via Facebook, sms og ikke mindst Coops app.

- Når kunderne bruger deres Coop-kort, skal I opfordre dem til at downloade appen i stedet. I kan lokke med, at de får dobbelt så mange samlemærker, når de benytter appen. Det virker, sagde han.

Den lokale nordjyske markedschef Allan B. Andersen ruskede op i butiksledelsernes gamle viden om købmandskabet med billeder af tomme hylder – fra en af konkurrenternes butikker selvfølgelig.

Tomme hylder koster omsætning, og varer sælger varer, var hans enkle budskab.

- Det har aldrig været nemmere for kunderne at finde en anden butik, sagde Allan B. Andersen.

Formiddagen sluttede med uddeling af noget, der minder om en tilbudsavis. Dog var varerne et udvalg af de bedst sælgende varer i kæden – og opfordringen til butiksledelserne lød på at give kunderne lokale tilbud på netop de varer, der i den uddelte ”tilbudsavis” alle var udstyret med tilbudspris, avance og bestillingsnummer.

- Dagens formål er at sikre, at butikkerne forstår at iscenesætte de varer, der sælger i den enkelte butik. Vi kan gøre vores, men det er i butikkerne varerne skal sælges, sagde Jesper K. Andersen.

Brian Kirk, uddeler i den selvstændige Dagli’Brugs i Hou:

- Det er rart at få at vide, at vi får nogle redskaber i form af markedsføring fra kæden, og det styrker os, at vi nu bliver markedsført i samarbejde med de andre brugskæder, siger Brian Kirk, der i allerede i dag er meget aktiv med lokal markedsføring på Facebook.

- Jeg er også glad for de mange aktiviteter, der er lagt op til. De øger vores kundestrøm. Smagedagen var en stor succes for os sidste år. Vi kunne udnytte, at vi har en slagter-delikatesseafdeling, siger han og tilføjer, at sådan en dag, hvor man mødes med kollegerne altid er god.

- Man får gode indspark og inspiration fra de andre.

 

Michael Nielsen, uddeler i den Coop-ejede LokalBrugs i Fjellerup:

- Det er godt at få viden om, hvad der kommer til at ske den kommende tid – og det lyder til, at der skal ske mange gode ting. Vi kan godt bruge det øgede kampagnetryk fra kæden, siger Michael Nielsen.

- Jeg har store forventninger til, når vi skal i gang med at udnytte kataloget over de bedst sælgende varer, og jeg ser frem til snakken i eftermiddag i mit eget distrikt, hvor vi blandt andet skal vende, hvordan butikkerne bedst sælger varerne i kataloget.

- Vi har i forvejen stor nytte af at benytte Facebook, hvor vi blandt andet laver konkurrencer og lægger små videoer ud. Det får vi god respons på, siger Michael Nielsen.

Han sætter stor pris på at mødes med både de erfarne og de nyere kolleger på sådan en dag. - Vidensdeling og det at sparre med hinanden er vigtigt, siger han.

 

Hanne Madsen, uddeler i Dagli’Brugsen i Frøslev og uddeler Lisbeth Pedersen, LokalBrugsen i Øster Assels – begge på Mors:

Uddelerne Hanne Madsen og Lisbeth Pedersen ser altid frem til møderne i kæden, og allerede på turen fra Mors til Aalborg indleder de deres erfaringsudveksling.

- Det er vores erfa-møde. Sådan noget har vi sjældent tid til i hverdagen, siger Hanne Madsen.

På mødet oplever de også at få mange guldkorn.

- Man får også en del af den gamle viden genopfrisket, siger Lisbet Pedersen.

De to uddelere er enige om, at de mange aktiviteter, der er planlagt til den kommende tid, lyder spændene.

- Konkurrencer er lige mig, siger Lisbeth Pedersen og bliver suppleret af kollegaen:

- De virker hver gang. Vi udlodder et kg vej-selv-slik. Det trækker kunder, men det er svært at regne ud, hvad det præcist betyder for omsætningen.

Lisbeth Pedersen har netop vundet Coops konkurrence om at få flest kunder til at downloade Coop-appen.

- Jeg hjælper kunderne ved blandt andet at vise dem min egen app og brugte samtidig argumentet om, at de får dobbelt så mange samlemærker, når de bruger appen, fortæller Lisbeth Pedersen.

Opdateret 10. nov 2020