Dagli'Brugsen har fiskestænger, rødt kød og vokseværk
Otte pakker køkkenruller til 75 kr. shampoo, engangsservice i rød, gul og blå, frugt, massevis af blomster og en hæveautomat. Ledelsen i Dagli’Brugsen i Hou tænker bredt i kampen om kunderne, og det kan godt give pladsproblemer – ikke mindst i sommerperioden, når de mange sommerhuse i området er fyldt op, og endagsturister fra Aalborg rykker ud til kysten.
- Vi ved, at toiletpapir og køkkenrulle er noget af det første turisterne skal have, når de ankommer til sommerhuset. Så i stedet for at skulle fylde op på hylderne hele tiden, sætter vi den slags varer uden for døren, når det ikke regner, siger uddeler gennem 16 år i den selvstændige brugs, Brian Kirk.
Hou har 685 indbyggere og ligger på den nordlige del af det, som i hvert fald Visit- Aalborg kalder Aalborg Kyst. Mellem Hou og Hals, der ligger ni km sydligere ved Limfjordens udmunding, er der omkring 3800 sommerhuse.
- Navnet er et meget passende navn for vores unikke beliggenhed og geniale strand, hvor der er så lavvandet, at man kan gå halvvejen til Sverige. Aalborg Kyst siger turisterne noget, når de søger på nettet, og samtidig signalerer navnet, at vi er tæt på byen. Vi ligger jo sådan set på Aalborgs Strandvej, siger uddeleren med et glimt i øjet.
- Men jeg er nok også lidt hjernevasket. Jeg er thybo og er ligesom slagtermesteren vokset op i Thisted, men i dag bor jeg her og er vild med det, siger han.
Det er således vigtigt for ham, at brugsen også har noget at tilbyde de fastboende om vinteren – og blandt andet derfor kører slagter-delikatesseafdelingen med det samme antal ansatte året rundt.
- Selvfølgelig bruger vi månederne uden for højsommeren til at afvikle ferie, men vi klarer os også fint om vinteren, for vi trækker kunder langvejs fra, siger uddeleren.
Sent forår rammer blomstersalg
Butikken er dog ikke den samme sommer og vinter. Lige nu er den indrettet med henblik på turisternes behov. Det betyder, at varer som grill-tilbehør inklusive remoulade, ketchup, mayo og burgerboller, pølser og selvfølgelig drikkevarer er rykket frem i butikken - ud på endegavlene eller på øer og i impulskølere – og der er fyldt godt op fra morgenstunden.
- Når de mest sælgende varer ikke kun er på deres vanlige pladser, men også i større udstillinger, fungerer butikken mest effektivt. Om vinteren skifter vi udstillingerne ud – om sommeren er det kunderne, der skifter, griner Brian Kirk.
De første forårsmåneder var meget kolde, og det har givet problemer for både blomsterleverandørerne og for Brian Kirk, der plejer at sælge rigtigt mange blomster til udplantning.
- Blomsterne blev ikke klar til tiden hos producenterne, fordi det var så koldt, og vi kom ikke i gang med at sælge. Det betød i første omgang tabt omsætning, for blomster udgør en god del af vores salg. Men her i maj har vi mere end indhentet det tabte, siger Brian Kirk.
Vækst trods regn
I det hele taget er der kommet godt gang i salget af sommervarer som grillkul, pølser og andet kød til grill, ketchup, burgerboller og selvfølgelig koldskål og kammerjunkere.
- Vi har endnu ikke oplevet, at vi ikke har kunnet få de varer, vi skulle bruge. Men fortsætter sommeren som nu, kan pølseproducenterne ikke følge med, selv om de kører i døgndrift, og jordbærsæsonen bliver kort. Jordbærproducenterne får meget spild, da bærrene kommer på én gang. Sidste år var de rationeret, fordi der kom for få i den våde sommer, siger Brian Kirk.
Han lægger ikke skjul på, at vejret er altafgørende om sommeren.
- En god solskinsdag stiger omsætningen med 20 pct. i forhold til en overskyet dag, og på en regnvejrsdag falder den tilsvarende. Men mens butikker i sommerlandet generelt mister 4 pct. på en dårlig sommer, har vi formået at vækste med 3-4 pct. om året i flere år, fordi vi hele tiden finder på nye tiltag, siger Brian Kirk.
Han vil ikke sætte tal på omsætning eller resultat. - Det er klart, at vi skal sælge noget mere for at tjene penge, efter vi har fået de mange varer til ”fast lav pris”. Men kroner er vigtigere end avance, og vi klager hverken over omsætning eller bundlinje, siger han.Mange konkurrenter De gode resultater skyldes ifølge uddeleren blandt andet, at butikkens sortimentet – trods tilhørsforholdet til Dagli’Brugsen - i flere afdelinger er på størrelse med det i en SuperBrugs.
- Vi kan trække på SuperBrugsens sortiment og vælge det, vi kan sælge. Derudover køber vi varer hos andre leverandører efter behov. Men vi er i Dagli’Brugs-kæden, fordi vi der bestemmer mere selv og får tildelt færre varer centralt fra. Derudover hænger vi ikke på en stor tilbudsavis hver uge, siger Brian Kirk.
Butikken bruger til gengæld den lokale Hals Avis, hvor den hele året har to sider med egne tilbud.
- Vi benytter også Facebook flittigt til tilbud, siger uddeleren. Inden for en radius af 12 km har Dagli’Brugsen konkurrenter som Meny, SuperBrugsen, Aldi og Fakta, og turen til Aalborg centrum kan i bil gøres på under en halv time.
- Vores mantra er, at den største og den bedste vinder. Det betyder for os, at vi altid skal levere den bedste kvalitet på både varer og kundeservice, og at vi skal have et sortiment, der er så bredt, at sommerhusgæsterne aldrig går forgæves – hverken når de skal bruge en fatning til en lampe, når der skal strikkes – eller når det står fi sketur på dagens program, siger Brian Kirk.
Slagterafdeling gav markant vækst
Når uddeleren siger ”vores mantra”, mener han, at han deler det med slagtermester Michael Riis Jensen, der har været i butikken de seneste tre år.
- Vi trækker gerne både turister og fastboende kunder til Hou lang vejs fra med gode tilbud. Men jeg går ikke på kompromis med kvaliteten – så vil jeg hellere tjene lidt mindre, siger slagtermesteren.
Slagter- og delikatesseafdelingen udnytter fast hver uge den ene af butikkens to sider i ugeavisen til fem tilbud.
- Derudover har vi fredag og lørdag en weekendmenu, der koster 120 kr. Denne kan eksempelvis bestå af to ribeyesteaks á 200 gram, coleslaw, gyroskartofler og flutes. Der er nok til to, og kvaliteten er i orden, siger Michael Riis Jensen.
Han fylder hver dag sammen med de andre fem fastansatte i slagter- delikatesseafdelingen adskillige pakker med fersk og marineret kød, tilbehør, skinker, grillstege, røgvarer og ikke færre end 12-15 varianter af spegepølse samt færdigretter i de 30 meter køledisk, som afdelingen råder over.
- Om fredagen er delikatessedisken fyldt med godt rødt oksekød og lam, og vi er klar til at skære den gode bøf. Det er det, kunderne vil have i weekenden. Den marinerede kotelet til grillen kræver ikke en betjent disk og en slagter, så den må kunden finde i disken ude i butikken, siger Michael Riis Jensen.
Slagterafdelingen er kun tre år gammel, og egentlig var den slet ikke med i planerne fra begyndelsen.
- For fem år siden besluttede vi at åbne en delikatesse, hvor vi ville producere færdigretter. Gæsterne i et sommerhusområde vil have det nemt, og vi ville gerne gå den modsatte vej end discountbutikkerne og tilbyde den frisklavede mad, siger Brian Kirk og tilføjer, at det gik helt fantastisk.
Delikatesseafdelingen trak fastboende til fra de nærmeste byer, og også turisterne blev fristet.
- Efter et par år blev vi enige om, at det var på sin plads også at åbne en slagterafdeling. Vi fi k ansat Michael og åbnede den i juni 2015. Det første år med slagterafdeling vækstede butikken med 12 pct., fortæller Brian Kirk.
Han lægger ikke skjul på, at han største ønske lige nu er mere plads.
- Jeg håber, at der bliver mulighed for at bygge ud i nær fremtid, men som selvstændig butik, skal vi tjene pengene først, siger han.