Corona giver tocifret vækst på Kvicklys madsalg

Coop 25. maj 2020 -
This describes the image
Foto: Coop

Det kan hverken siges med ét ord eller én sætning, hvordan coronakrisen har påvirket Kvickly-kædens omsætning i de 68 varehuse.

- Jeg har i min tid i detailhandel aldrig set så stort et skifte, som vi oplevede det, da landet blev lukket ned, siger salgsdirektør og fungerende kædedirektør i Kvickly Thomas Nielsen.

- Ni af vores varehuse ligger i et center, og de har virkelig mærket, at de andre butikker har holdt lukket. Vi kan allerede nu mærke, at centrene er åbne igen, selv om varehusene endnu ikke har nået normal omsætning, siger Thomas Nielsen.

Kvickly har også varehuse, hvor omsætningen er gået den anden vej.

- De varehuse, vi har ved grænsen, mærker i høj grad på salget, at forbrugerne ikke kan grænsehandle, siger Thomas Nielsen, der ikke vil sætte konkrete tal på salget.

Mel og håndcreme sælger

Kvickly mærker som resten af branchen, at forbrugerne har skiftet adfærd.

- Vores samlede kundestrøm er dalet med 20 pct., men kundekurven er vokset mere. Vi oplever fortsat, at der er kategorier, hvor kunderne køber meget mere, end de plejer. Det gælder eksempelvis alt til bagning, der er øget med en tocifret procent. Det samme gælder personlig plejer som håndcreme og sæber, siger Thomas Nielsen.

- Vi har haft en flot tocifret vækst på mad, men til gengæld går kunderne uden om tekstilafdelingen og andet nonfood. Ingen hyggeshopper nonfood i øjeblikket, siger Thomas Nielsen.

Opdateret 10. nov 2020