Coops supermarkedspriser kom for tæt på discount
En vigtig del af baggrunden for den vækst, som Coop Danmarks supermarkedskæde SuperBrugsen har opnået de seneste år, er, at kædens priser er kommet tættere på niveauet i discountkæderne.
Men åbenbart for tæt, for fra tirsdag 1. november satte Coop priserne op på omkring et par hundrede varer i brugskæderne, blandt andet på brød og kød.
- Den aktuelle prisforhøjelse kommer efter et år, hvor vi har sat mange priser ned og kørt med lavere kampagnepriser. Og det kommer efter en periode siden 2013, hvor afstanden på hyldepriserne i vores supermarkeder til discountbutikkerne er indsnævret med 4 procentpoint, lyder forklaringen fra Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen.
Foreløbig gælder den nye prissætning frem til årsskiftet, hvorefter den bliver taget op til ny overvejelse. Jens Juul forventer dog ikke, at det så kommer til en ny serie af prisstigninger - eller at de så falder igen.
- Det betyder blot, at vi som altid efter ændringer af priser på konkrete varer, vurderer, hvordan det har virket. Vi har ikke yderligere konkrete planer for flere varer, siger han.
100 mio. mere om året
Coop har som mål at øge indtjeningen med 100 mio. kr. hvert år, og med de højere priser i årets to sidste måneder går man ind i en indtjeningsmæssig slutspurt.
Selv om den største konkurrent Dansk Supermarked har afvist prisstigninger, mener man ikke i Coop, at konkurrencekraften er svækket.
- Det ændrer ikke ved, at vi resten af året vil have et usvækket kampagnetryk og aktivitetsniveau, der skal sikre, at vi samlet set er lige så konkurrencedygtige som hidtil, siger Jens Juul.
Han afviser, at Coops nye medlemsprogram, der netop er lanceret i stor stil, er dyrere i drift end det gamle - og at det har betydning for de aktuelle prisstigninger.
- Det er rigtigt, at det nye medlemsprogram kan se dyrere ud, men vores investering er samlet set nogenlunde uændret, omkring 670 mio. kr.