Coops smertensbarn fortsætter fremgang

Coop 29. sep 2017 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

Fakta er tættere på et nul, end kæden har været de seneste fire år.

Udmeldingen kommer fra kædedirektør i Fakta siden februar 2016, Stina Glavind. Hun har sat Dansk Handelsblad i stævne i en af kædens butikker i Randers-bydelen Kristrup, og vil gerne fortælle om fremgangen i Coops discountkæde. Hun vil dog ikke sætte konkrete tal på kædens omsætning eller indeks.

- Vi vækstede allerede i 2016, men vores regnskab bar præg af, at vi lukkede butikker og konverterede rigtigt mange butikker til F-16. I de første otte måneder i år er det gået bedre måned for måned, og vi ligger markant over samme periode sidste år på bundlinjen – og markant over budget, siger Stina Glavind med tryk på markant.

Det er hovedsagelig kundekurven, der er blevet større.

- Og vi kan se via vores medlemsprogram, at vores kernekunder lægger en større andel af deres indkøb hos os, og de køber flere højavancevarer, mens vi taber de traditionelle tilbudsjægere. Det smitter af på vores lønsomhed, siger hun.

Samlet ledergruppe

Stina Glavind har netop været til ét af ni distriktsmøder, hvor hun møder alle kædens butikschefer. Sådan en turné tager hun to gange om året.

- Vi lytter til vores butikschefer, og vi har et super godt samarbejde i den syv mand store ledergruppen. Det er uden tvivl medvirkende årsag til, at det går fremad i Fakta, siger Stina Glavind.

- Når der skal ske noget nyt i butikkerne, er der altid en koordinering mellem de kommercielle teams, der står for varekoncepter og markedsføring, og driftsteamet, der skal føre beslutningerne ud i butikkerne. Alle vores handlinger peger mod vores strategi, siger Stina Glavind.

Hun lægger ikke skjul på sine glæde over, at det er lykkes at få kæden på ret kurs efter nogle år med stort underskud og et blakket image.

- Det er på tide, at Faktas 9000 medarbejdere får ros som fortjent. Det er aldrig sjovt at arbejde i en kæde, der får dårlig omtale i medierne. Men de seneste år er kundetilfredsheden øget, og den seneste måling viser, at vi løfter os på de parametre, som er vigtige for os – nemlig frugt og grønt, kød, kundeservice og varetilgængelighed, siger kædedirektøren.

- Når det kommer til kundernes sortimentsoplevelse – altså oplevelsen af at kunne få det hele i én butik, er vi den kæde, der er steget mest blandt discountkæderne fra 1. kvartal 2016 til første kvartal i år.

Ingen drøm om flere butikker

En anden årsag til kædens fremgang er ifølge Stina Glavind den transformation, som kæden med F-16-konceptet har været igennem.

- Vi er med F-16 gået fra at være en hurtig discountbutik til at være et hverdagslavprissupermarked med øget fokus på ferskvarer, økologi og kundeservice. Det har båret frugt, siger kædedirektøren.

Kæden har i dag 405 butikker. Heraf er 328 nu bygget om til F-16-konceptet. Målet var, at omstillingen skulle være færdig med udgangen af året.

- Det når vi ikke helt, for vi har gearet lidt ned på moderniseringstakten. Det tærer hårdt på en kæde at omstille butikkerne, siger Stina Glavind.

Fakta har overtaget to tidligere Kiwi-butikker. En i Give, der netop er åbnet, og en i Hirtshals, der skal åbne senere på året.

- Vi har ikke lukket butikker siden januar, og vi ligger nu på det niveau, hvor jeg forventer, vi skal ligge – plus-minus 25 butikker. Jeg har ingen drøm om at nå 500 butikker. For fem år siden havde kæden en strategi om at have fl est muligt butikker, og derfor åbnede Fakta for mange. Det er vigtigere for mig at have en solid og lønsom drift, siger Stina Glavind.

Tester bip og betal

Et af de kommende tiltag i Fakta er, at kæden som den første i Coop-regi, vil indføre bip og betal i hele kæden.

- Som en del af at være et moderne hverdagslavprissupermarked er det naturligt, at vi indfører muligheden for, at kunderne selv scanner deres varer og pakker dem på turen rundt i butikken. Ved udgangen betaler de via en app og går dermed uden om kassen, siger Stina Glavind. I første omgang skal bip og betal testet i 10 forskellige butikker.

- Vi tester både i land- og bybutikker og både i butikker, hvor vi forventer svind, og i butikker uden. Hvor hurtigt, vi ruller det ud i hele kæden, afhænger af vores erfaringer, siger Stina Glavind.

Opdateret 10. nov 2020