Coops prisfald er uigennemsigtigt

Coop 24. jan 2018 -
This describes the image
De nye priser har fået mærket Fast lav pris. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Det kan være meget svært for Coops kunder at finde ud af, hvor meget de egentlig sparer ved det prisfald, som koncernen netop har bebudet på en lang række varer - og om det kommende lavprisprogram på over 1000 varer vil inkludere varer, der ikke sættes ned, fordi de i forvejen står til discountpris.

Coop sænker priser på tværs af kæder

Coop benytter nu mærkningen "Fast lav pris" på hyldeforkanten ved en række varer, men det fremgår ikke, om den enkelte vare er sat ned, og hvis den er, hvor stor prisnedsættelsen er.

Ifølge Coop handler programmet om et prisfald på mellem "nogle få procent til over 20 procent", og det vil dreje sig om "et fast lav pris program på langt over 1000 varer" i de største butikker.

På skilte i butikkerne fremgår det nu, at prisen er sat ned på "hundredvis af varer", hvilket kan betyde, at en del af varerne i lavprisprogrammet ikke vil blive sat ned - men blot blive markeret på hyldeforkanten som en del af programmet.

De første priser blev sat ned i går tirsdag, og prisnedsættelsen vil ifølge koncernen fortsætte over de kommende måneder.

Skal erstatte tilbudsavisen

Lavprisprogrammet, der også vil omfatte discountkæden Fakta, skal på længere sigt erstatte tilbudsvarer i tilbudsaviserne, som Coop vil udfase.

- Vi ved fra vores analyser, at 47 procent af vores kunder er trætte af hele tiden at skulle holde øje med tilbud. De ønsker ”ærlige varer til ærlige priser”, som er hele udgangspunktet for brugsforeningsbevægelsen, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Kunder, der er medlem af Coop, vil dog fortsat få personlige tilbud via medlemsapp'en, liegsom Coop lover, at mængden af kvalitetsvarer, hvor der vises omtanke over for økologi, miljø og dyrevelfærd vil blive udvidet.

Prisnedsættelsen er en del af Coops nye tre-årige strategiperiode, der får overskriften "Sammen får vi mere for pengene"

- Dette er en fortsættelse af vores strategi ”Sammen om bedre mad.” De seneste tre år har vi set, hvordan danskerne vil have mere økologi, mere smag og mere ansvarlighed. Men vi har også set, at danskerne i stigende grad fravælger tilbudsavisen og en tiltagende træthed over elevatorpriserne. Så dette er startskuddet på vores næste strategiperiode, hvor vi oveni bedre varer og mere ansvarlighed får flere faste lave priser, der gør hverdagen enklere for kunderne, siger Jens Visholm.

Opdateret 10. nov 2020