Coops over-kædedirektør vil fremtidssikre brugserne
Ikke et ord om forsinkede regnskaber. Det ville også være fristende helt at springe over IT som tema. Men det fylder bare så meget i Coop Danmark lige nu, at det er umuligt at undgå. Også når koncerndirektør i Coop, Gregers Wedell-Wedellsborg, ridser situationen op efter halvandet år som den øverste ansvarlige for de tre klassiske brugskæder.
- For brugskæderne er det ene sigtepunkt at lave en meget mere effektiv virksomhed, som er mindre tung, end den vi har i dag. Og det andet er at finde nogle penge, som kan bruges til at finansiere vores IT-rejse, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, som foruden de tre brugs-kæder har Irma og Coops ejendomme under sig.
En tiltrængt IT-fornyelse i de kommende år er nemlig en vigtig del af baggrunden for, at Coop for et halvt år siden satte gang i en gennemgribende organisationsændring, som skulle lægge brugskæderne Dagli’-, SuperBrugsens og Kvicklys baglande sammen.
- Det er ikke en topledelses allerstørste fornøjelser at skulle ud i, siger Wedell- Wedellsborg om den omfattende IT-opgradering, som lige frem får betegnelsen ”en generationsopgave” med på vejen.
- Men vi ser det faktisk som en mulighed for at forny Coop indefra og ud – og ultimativt gøre indkøbsturen lettere for vores kunder, siger han.
30 mia. i én kæde
Til sammen har de ca. 650 butikker i de tre brugskæder, hvoraf flertallet er ejet af selv-stændige brugsforeninger, en samlet omsætning på 30 mia. kr. På papiret en slagskraftig enhed. Men den har ikke nødvendigvis medvind i den aktuelle markedsudvikling - og dertil kommer ifølge koncerndirektøren to andre store udfordringer, hvoraf netop ny IT er den ene.
- Vores virksomhed er af mange gode grunde en kompleks størrelse. Og det kan godt være, at det er den rigtige kompleksitet til den virksomhed, vi er i dag. Men den er simpelthen for tung til den fremtid, vi kan se om bare tre til fem år. Når vi så samtidig ser det store investe-ringsbehov, vi har for at skifte vores IT-systemer, så bliver vi nødt til at ændre vores måde at drive Coop på, siger Gregers Wedell- Wedellsborg - og giver et par konkrete eksempler:
- I takt med, at vores virksomhed bliver mere digital, så handler det om at have nogle stan-dardiserede løsninger på selvscanningssystemet Bip & Betal, på vores medlemsprogram mv. i stedet for at skulle pakke meget ind i forskellige kædeudgaver, siger han.
Et effektivt maskinrum giver råderum
Hovedoverskriften er ”et meget mere effektivt maskinrum”.
- Det gælder både brugskædernes egen organisation, men i endnu højere grad bagud mod sortimentet og logistikken. Hvis ikke vi har et effektivt maskinrum, er det svært at lave IT, som ikke bliver lige så komplekst. Og finansielt er ’et enklere Coop’ med til at skabe det økonomiske råderum, der gør, at vi ikke skal vælge mellem, om vi vil modernisere butikker - eller modernisere IT. Men vi kan opretholde en høj takt i vores butiksmoderniseringer, samtidig med, at vi gennemfører vores IT-investeringer, siger han.
Fra tid til anden har der i de selvstændige brugsforeninger været udtrykt betænkeligheder i forhold til især størrelsen af de IT-investeringer, som butikkerne selv skal finansiere i den kommende tid.
- Vi ved jo, at ny IT koster. Hele denne øvelse, som handler om, at vores hovedkontor, logistik og sortiment skal være mere effektive, men også, at vi kan gøre det billigere for butikkerne at drive sig selv, skal være med til at sikre, at store ITinvesteringer ikke skubber butikker ud over kanten, som ikke ville være røget ud over kanten af sig selv. Det er vores ambition
Ny strategi og aktuelle handleplaner
- Vi har også en tro på, at hvis Brugs-kæderne arbejder tættere sammen, begynder de også at tænke som en kæde - Danmarks største. Hvis vi kan udnytte den slagkraft rigtigt, giver det os nogle muligheder for dels at blive meget mere lokale, dels at få mere kraft ud af at gå sammen om flere ting som markedsføring, HR, sortiment mv., siger han.
Coop befinder sig aktuelt i den sidste fase af den strategiperiode, som løber til og med 2017. Snart skal Gregers Wedell- Wedellsborg sammen med de pt. tre øvrige medlemmer af direktionen og resten af organisationen til at formulere en ny strategi, som rækker flere år frem i tiden. Men samtidig er der meget at tage sig af i forhold til de initiativer, der allerede er sat i søen.
Nu er der gået halvt år siden, at sammensmeltningen af tre brugskæders baglande begyndte, og ifølge Gregers Wedell-Wedellsborg er projektet for alvor ved at komme i fart.
- Jeg synes, at vi har fundet koblingspunktet i den nye organisation. Drømmen var, at vi kun-ne få mere slagkraft ved at gå sammen. Og når jeg ser på de handleplaner, vi har lagt for 2017, for markedsføring, for konceptudvikling, HR og sortiment, så er vi i den grad oppe i tempo, siger han.
Fra det udgangspunkt er der imidlertid stadig et godt stykke vej at gå.
- Vi er en hybrid mellem én organisation, hvor alle diskussioner om det fælles starter - og så tre organisationer. Vi har stadig brug for, at nogle mennesker kun tænker i deres eget format, for vi har stadig tre forskellige skilte ud mod kunderne. Så på den måde er vi i en fase, hvor vi skal kunne være ”både og”, siger han.
Allerede før nyheden om den nye organisation slap ud i august sidste år, gik spekulationerne på, at der var en egentlig gigantisk kædefusion på vej, hvor alle brugserne skulle ende med ét og samme navn. Der blev gættet på både Coop og Brugsen. Sådan kom det som bekendt ikke til at gå i første omgang. Men det kan komme senere.
- Jeg tror, at det ender der en dag. Men der er 112 ting, som vi kan gøre, før vi begynder at charmere vores kunder med at udskifte facadeskilte. Og jeg tror, at vi er allerbedst tjent med at få gjort alt det andet først, siger Wedell-Wedellsborg.