Coops outsourcing til Indien spøger stadig
Der var to spor i kritikken: Dels havde det foreningsvalgte bagland det svært med at flytte danske arbejdspladser ud til et udpræget lavtløns-land - dels gav det alt for mange fejl i regnskaber, betalinger mv.
Og selv om der siden blev trukket noget i land fra Coops side med en genetablering af et dansk regnskabskontor, som skulle tage sig mere komplicerede opgaver med bl.a. at lave butiksregnskaber for brugsforeningerne, er utilfredsheden absolut ikke lagt ned.
På en generalforsamling først i maj lagde formanden for over 200 foreningsejede butikker i Lokal‐ og Dagli’Brugsens kædeforening, LDK, Verner Holdt Hansen, ikke fingrene imellem i sin kritik af fortsatte problemer.
- Får vi ikke snart den vare, vi allerede har betalt til gennem næsten to år? Vi føler os ført bag lyset. Trods gentagne forsikringer og hårdt arbejde er det endnu ikke lykkedes at levere retvisende regnskaber til tiden, sagde han ifølge Butikslederen, som er Coop-ledernes blad.
Coop: Vi forstår frustration
Hos Coop Danmark tager koncernøkonomidirektør Per Toelstang kritikken til sig.
- Vi har over de seneste år moderniseret vore HR- og økonomisystemer samtidig med, at vi har outsourcet en del af administrationen. Det har medført ændrede processer omkring bogføring og regnskaber. Helt som ventet skaber sådanne ændringer gener. Jeg har fuld forståelse for, at disse ændringer og gener skaber frustration for brugerne, ikke mindst for en købmand, hvor regnskaber og tal er en integreret del af styringen af en butik, skriver han i en mail.