Coops nye IT-platform skal styrke leveringssikkerheden

Coop 8. nov 2023 -
This describes the image
Coops nye IT-platform skal være med til at sikre en enklere virksomhed med tre kæder, bl.a. 364discount. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • IT-platformen skal give kunderne bedre indkøbsoplevelser, siger Coops topchef Kræn Østergård Nielsen

Skrevet af: Henrik Denman

Coop er nu klar med en ny IT-platform, Coop One, der skal øge leveringssikkerheden til butikkerne og sikre, at kunderne oplever færre situationer med udsolgte varer.

Adm. direktør i Coop, Kræn Østergård Nielsen, betegner den nye IT-satsning for en milepæl i dagligvarekoncernen.

Platformen har kostet over to milliarder kr., der er brugt over en million arbejdstimer, og det har involveret ca. 600 medarbejdere, da der var flest involveret.

– Det er en milepæl i vores historie. Selvfølgelig på grund af projektets størrelse, men ikke mindst for dets betydning for Fremtidens Coop. For med den nye teknologi sikrer vi, at vores fem millioner ugentlige kunder får markant bedre oplevelser, når de besøger vores butikker, siger Kræn Østergård Nielsen i en pressemeddelelse.

Den nye IT-platform skaber et fælles datagrundlag på tværs af hele Coop og inkluderer også de mange leverandører. Coop One skal give et bedre datamæssigt beslutningsgrundlag hele vejen fra ordren hos leverandøren til beslutningen om at have de rigtige varer på butikshylderne, både fysisk og digitalt til kunderne.

For den enkelte kunde skal den nye platform betyde, at butikken er bedre i stand til at føre de varer, som kunderne ønsker og samtidig sikre færre situationer med udsolgte varer. 

– Fremtidens Coop handler om en enklere virksomhed med tre kæder - Brugsen, Coop og 365discount - i stedet for otte kæder og om en mere effektiv virksomhed, som kan sikre kunderne bedre oplevelser til konkurrencedygtige priser, siger Kræn Østergård Nielsen.
 

Opdateret 8. nov 2023