Coops nye adm. direktør: Basisforretningen kommer først
Han er hurtig og lynende intelligent. Proces- og detaljeorienteret mere end egentlig visionær og en leder, der inddrager og lytter.
Nu har Kræn Østergård Nielsen i en alder af 40 år landet, hvad han selv betegner som drømmejobbet, som han også er ydmyg over for.
Efter snart syv år i organisationen, herunder de seneste tre år som del af Coops direktion som koncernøkonomidirektør, ved han om nogle hvilken opgave, der venter som topchef.
Et job, flere betegner som det allermest krævende i dansk detailhandel.
- Der var et medie, der skrev det var en umulig opgave. Det, mener jeg nu ikke, det er, men der er ingen tvivl om, at det er et krævende job og en stor udfordring. Jeg har aldrig haft et job, der ikke var stor udfordring. Det er også det, der gør det sjovt og spændende at kunne være med til at gøre en forskel. Jeg synes, Coop kan gøre en stor forskel og kan og skal spille en stor rolle i Danmark fremadrettet, siger Kræn Østergård Nielsen til Dansk Handelsblad.
Ifølge den nye topchef skal Coop fortsat kæmpe og spille en stor rolle for lokalområderne via Coops store butiksnet på over 1000 butikker.
Samtidig skal Coop bevare førertrøjen indenfor digitalisering og gøre hverdagen nemmere via digitale løsninger som Coop.dk Mad og Scan og Betal, men digitaliseringen skal også gøre kundernes hverdag billigere.
Senest med lanceringen af Coops nye loyalitetsprogram, der giver 15 pct. bonus på en lang række udvalgte egne mærker.
Basisforretningen først
Desuden mener han, at Coop fortsat skal være Danmarks mest ansvarlige virksomhed. Blandt andet ved at skubbe yderligere til økologien og sætte mere turbo på den grønne omstilling, hvor Coop selv investerer meget store millionbeløb i den grønne omstilling af virksomheden. ligesom Coop skubber på for mindre kemi og plastik i emballagen.
- Mit fokus er på, at alt det her, det skal vi. Men kun i det omfang, vi har styr på vores basisforretning. Hvis der er konflikter, må det være fokus på basis først, før vi retter blikket udad, siger Kræn Østergård Nielsen og uddyber:
- Grundlæggende har jeg jo været med de sidste syv år og tre år i direktionen, så jeg har jo været med til at vende de strategiske prioriteter, som vi har. Så dem er jeg jo grundlæggende enig i. Jeg har en anden tilgang til tingene, så det jeg vil fokusere rigtig meget på, det er kunderne, og den oplevelse, de får, hver gang de er nede at handle. Det betyder ikke, at vi ikke skal lave skøre, nye ting, men det betyder, at vi skal lave nye, skøre ting kun i det omfang, vi har fuldt styr på vores basisopgave: at have de bedste varer på hylden til de rigtige priser, den bedste service og kompetent og motiveret personale, siger han.
Betyder det også, at I vil styrke indtjeningen i butikkerne?
- Qua vores ejerskab er det aldrig vores mål at malke mest muligt profit ud af vores butikker og kunder. Det er ikke det, vi er sat i verden for. Men det er klart, at vi skal have en tilstrækkelig høj indtjening til, at vi kan være konkurrencedygtige og konstant relevante. Og vi har jo gang i den største investering nogensinde med Coop One (ny it-platform), som skal være med til at gøre, at vi kan drive Coop meget billigere over de næste 10 år. Selvfølgelig skal vi være effektive og have indtjeningen op, men det er ikke det eneste mål, vi har. Det vigtigste mål er, at vi gør en forskel for kunderne - vores ejere, siger Kræn Østergård Nielsen.