Coops nonfood-salg flytter sig til nettet
Salget af nonfood i Kvickly og SuperBrugsen flytter sig lige så stille over på Coop.dk, hvor salget til gengæld stiger.
- Det er en generel markedstendens, at alt det, der er let at købe på nettet, går bedst via netbutikker. Vores nonfood-salg flytter sig til både til vores egen Coop.dk og til andre sider, siger indkøbsdirektør for nonfood i Coop, Jan Adolfsen.
- Til gengæld har vi haft en stor tocifret procentvækst på coop.dk fra 2015 til 16, og den fortsætter ind i 17, siger han.
Coop trak stort set alt elektronik ud af koncernens butikker for fire år siden. Til gengæld er isenkram prioriteret højt i Kvickly.
- Alt det, man bruger i hjemmet og omkring madlavningen, har vi satset mere på, og det har givet pote. Ikke mindst på nettet, hvor den fagbutik, der sælger møbler og isenkram, har haft den største vækst på Coop.dk, siger han.
For nogle år siden købte Coop tøjmærkerne Jackpot og Cottonfi elds fra IC Group og opprio-riterede salget af tøj, hvilket i første omgang gav vækst i hele tøjsalget. Salget af tøj i Coops butikker er nu stagneret, mens specialhandlen med tøj har mistet knap 3 pct.
- Jackpot og Cottonfi elds har fundet sit leje. Men mærkerne har været med til at trække hele salget i vores tøjafdelinger op, fordi de er med til at øge kundeoplevelsen og trækker kvaliteten op, siger Jan Adolfsen.