Coops nonfood rykker i stigende grad online

Coop 14. aug 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Kvickly Holbæk

Som forbruger skal man ikke forvente, at Coop’s butikker i kommende år skruer op for hyldemeterne med nonfood. Segmentet vil også fremover - i de fysiske butikker - spille andenviolin til fødevarer.

Men andre steder i koncernen har salget af nonfood taget syvmileskridt, fortæller Pernille Hyldgaard, kategoridirektør for nonfood i Coop.

- Jeg vil ikke være overrasket, hvis vi inden længe har det primære nonfoodsalg online på Coop.dk. Du kan sige, at vi går fra fem til seks kæder, og der er i dén grad sket en glidende kædeforskydning, siger hun.

Krisen skubber onlineforbruget op

Mens det stigende onlinesalg allerede var i gang før coronakrisen, har den pludselige nedlukning af landet i marts og den efterfølgende usikkerhed blot skubbet til salget.

- Hvis vi ser på vores tidligere forventninger, skete der nærmest 5-10 års fremskynding af onlinehandlen fra den ene dag til den anden. Forbrugere, som ikke normalt har handlet online, har pludselig fået øjnene op for det.

Samtidige rejseforbud, hjemarbejde og udsigten til en sommer hjemme har øget salget af en lang række varer.

- Trenden henover sommeren er ting, du kan være sammen om som familie, fordi vi alle var hjemme. Rejseforbuddet og den betydeligt reducerede rejselyst gjorde, at salget af sæsonvarer som havemøbler og badebassiner voksede helt vildt. Da landet lukkede ned, solgte vi nærmest alle trampoliner i løbet af ingen tid, fortæller Pernille Hyldgaard.

- Mange fik pludselig aflyst deres årlige tur til Rhodos eller Kreta. Det skabte ikke bare et feriemæssigt vakuum, hvor tiden skulle bruges på noget andet, men også et økonomisk råderum på flere tusinde kr. for mange familier.

Et naturligt prispunkt

Skillelinjen mellem nonfood i de fysiske butikker og på Coop.dk er ifølge Pernille Hyldgaard både et spørgsmål om udvalg og pris. I de fysiske butikker, hvor især Kvickly og SuperBrugsen fører an, er nonfood i høj grad et supplerende segment til salget af fødevarer.

Her handler det om at opfylde hverdagsbehovet inden for husholdningsbudgettet. Og mens det i dag ikke er usædvanligt med enkeltsalg på over 10.000 på Coop.dk, er det helt uhørt at tro, at de fysiske butikker kan nærme sig det niveau.

- Hvis vi ser på de store butikker og kæder, er der tale om fødevarebutikker først og fremmest - og det skal nonfood understøtte. Vi skal for de fleste kunder fungere som one-stop-shop, så du både kan få råvarer og en pande, paletkniv, skål eller andet, du mangler i køkkenet. Dernæst kommer tekstiler og børnetekstil samt legetøj, siger hun og fortsætter:

- Online kan jeg sagtens sælge en pande for 700 kr. eller mere, mens prispunktet i butikken ligger nærmere 249 kr. Hvis panden koster 400 kr., bliver bonnen helt skæv. Vi er først og fremmest madbutik, og prisen skal ses i forhold til, hvad råvarerne koster. Når brødristeren går onsdag morgen, så skal du kunne købe ordentlig kvalitet til en overkommelig pris i din nærbutik.

Digital fordel

For Coop.dk er der ifølge Pernille Hyldgaard, i modsætning til de fysiske butikker, ikke et øvre loft for prispunktet.

- Som sagt, er det ikke udsædvanligt at se køb for 10.000 eller mere på Coop.dk. Vi sælger også en del legetøj og køkkenudstyr online, men hvor vi i Kvickly sælger en brødrister til 250, så sælger vi på Coop.dk den store køkkenmaskine til adskillige tusinde kr. Det vil aldrig kunne lade sig gøre i butikken, hvor det er hverdagen, som tæller. Coop.dk er alt det, som forsøder livet - enten i form af trampolinen til børnene eller køkkenmaskinen, som kan hjælpe med madlavningen.

I Coops optik er hyldemeterne i butikkerne derfor bedre givet ud på at sælge fødevarer og ”rimeligt” prissatte, specifikt udvalgte nonfood-artikler, mens det brede udvalg i stedet er henvist til de digitale hylder.

- Pladsen i den fysiske butik er begrænset, så her kan vi ikke bare satse på at have så bredt et sortiment som muligt. Der skal vi i stedet nøje udvælge den ene brødrister, parasol eller bamse, som kan sælges til den rigtige pris. Online kan vi så fremvise det fulde sortiment, som måske er ti gange større. Eksempelvis skal vi opfylde hverdagsbehovet, hvis du står og skal til en børnefødselsdag og mangler en gave. Men det betyder ikke, at vi skal have samtlige legetøjsbiler eller dukker fra Coop.dk stående i butikken.

Kvalitet og ansvarlighed

Hos Coop har man i flere år haft et strengt fokus på kvalitet og restkemi - især hvad angår produkter målrettet børn.

- Du kan fra tid til anden se på vores hylder, at nogle gængse varer mangler. Det vil oftest være fordi, de indeholder ting, som ikke er egnet til børn. Det samme med tøj til børn, hvor vi fravælger produkter med restkemi. Det fokus har - 7-9-13 - gjort, at vi har undgået de største tilbagekaldelser på især legetøj, siger Pernille Hyldgaard og tilføjer, at Coop ikke alene overlader ansvaret for kontrol til producenterne - i stedet følger Coops egen kvalitetsafdeling op.

- Vi kører løbende audit på de store fabrikkers produkter og produktion. Vi kan selvfølgelig ikke garantere et perfekt undersøgelsesnet, men når leverandørerne ved, at vi følger op, får vi en bedre kvalitet. Eksempelvis havde vi et krav om, at der ikke måtte bruges flourerede stoffer i børnetøjet, allerede før det blev et lovkrav, siger hun.

Opdateret 10. nov 2020