Coops jul slog alle digitale rekorder

Coop 11. jan 2019 -
This describes the image
Muligheden for dagligt at vinde præmier i Coops julekalender har været med til at trække folk ind i Coops digitale univers i december. Illustration: Coop
Skrevet af: Søren Tougaard

Daglige digitale tilbud på julevarer, julekalenderspil med små lækkerier som præmier og opskrifter på julemad og godter har været med til at give Coops app et ordentligt boost i december.

Aldrig før har så mange benyttet sig af Coops app på en måned, fortæller Jan Madsen, koncerndirektør i Coop Danmark.

- Vores digitale initiativ slog alle rekorder. Vi havde alene i december otte mio. åbninger af vores app, og det overgår langt vores forventninger. Samtidig havde vi over 200.000 aktive brugere af vores app hver eneste dag i december, så vi har virkelig oplevet, hvad vores app kan gøre for vores forretning, siger han til Dansk Handelsblad.

I december 2017 var Coops app ca. downloadet 700.000 gange. Nu har 1,1 mio. forbrugere downloadet den populære app, der i løbet af december var den mest downloadede gratis app i både App Store og Google Play.

- Alene i december femdoblede vi antallet af downloads i forhold til en normal måned, men vi har helt klart også en ambition om at udbrede vores app endnu mere, siger Jan Madsen.

Han fortæller, at Coop har haft en rigtig fornuftig jul samlet set, men koncerndirektøren ønsker ikke at uddybe omsætningen nærmere.

App for alle

Coops app blev lanceret som en medlemsapp tilbage i efteråret 2016 og var udelukkende forbeholdt Coops daværende ca. 1,6 mio. medlemmer.

I dag har Coop åbnet for, at forbrugere uden et medlemskab også kan benytte appen og blandt andet spare op til et medlemskab i stedet for at den optjente bonus udbetalt.

I december oplevede Coop en vækst på over 50.000 nye, aktive brugere af appen, som dels fordeler sig på nye Coop-medlemmer og dels på brugere, der sparer op til et medlemskab via deres indkøb.

- Coop app er en rekrutteringskanal til at blive medlem af Coop, men er samtidig også en effektiv markedsføringskanal. Hele vores tanke bag den digitale satsning er at rekruttere kunder, kommunikere med dem og få dem ned i vores fysiske butikker. De enkelte butikker kan sende budskaber ud til hver enkelt, der har downloadet appen, så mange butikker oplever også, at de bedre kan markedsføre sig på vores platform frem for at benytte andre digitale medier, siger Jan Madsen.

Opdateret 10. nov 2020