Coops første el-lastbil ruller i de københavnske gader

Coop 24. jan 2022 -
This describes the image
Flere danske selskaber har investeret i el-lastbiler. Det gælder blandt andre Coop, Rema 1000 og transportfirmaet Frode Laursen.  Foto: Coop Danmark
  • Lastbiler skal i fremtiden køre på strøm i stedet for diesel, men omstillingen går ikke hurtigt nok, mener Coop.

Skrevet af: Søren Tougaard

Coops første eldrevne lastbil til tung godstransport trillede mandag ud fra lageret i Brøndby med varer til de københavnske butikker.

Strømmen kommer blandt andet fra solceller, der er monteret på taget af lageret, og Coops adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen er stolt af den nye lastbil.

- Vi vil gerne gå forrest i den grønne omstilling - også inden for transportsektoren. Med den nye el-lastbil vil vi vise, at det også kan lade sig gøre i praksis, siger Kræn Østergaard Nielsen.

Der er tale om en 18 pallers forvogn med køl, som skal levere varer til butikker i Københavnsområdet. Scania-lastbilen kan køre 140 kilometer på en opladning, og det tager cirka én time at lade den op.

Med 140 kilometer i batteriet kan lastbilen dække Københavnsområdet, og den nye el-lastbil bliver en klar fordel for de beboere, der bor i lejlighederne ovenpå butikkerne, fortæller direktør for transport og indkøb i Coop Logistik, Jakob Birk.

- Lastbiler, der kører på el, larmer ikke. Så de tidligere morgenleveringer, hvor man i dag er nødt til at have motoren kørende for at kunne betjene liften, vil kunne gennemføres uden at støje så meget og uden at udlede dieselpartikler, siger Jakob Birk.

Den nye el-lastbil er en del af Coops klimastrategi, hvor målet er blive klimapositive 2030.

Opdateret 24. jan 2022