Ugens succes: Coops discountbutik i Nexø kåret som kædens bedste i kundemødet
-
Butikschef og partner Janni Holm har forvandlet en underskudsramt Fakta til en 365 discount med styr på service og salg. Nu håber hun på bonus
Coops nye discountkæde 365 discount lover millionbonus til sine partnere, som leverer resultater i særklasse i en discountkæde, der ligger i hård konkurrence med konkurrenterne Netto, Rema 1000 og Lidl.
Vejen til solide bundlinjer og overskud er ifølge kædedirektør Michael Tilsted helt afhængig af dygtige butikschefer og medarbejdere, der både kan drive butikken med forståelse for det lokale og udfylde rammerne inden for konceptet.
- Målet er vækst og på sigt en fordobling af kædens omsætning frem mod 2030. Vores første butik, som passerede den magiske ebit-grænse var i Odense. Siden er flere fulgt efter, hvad der skal bane vej til kædens break-even næste år og overskud i 2026, siger Michael Tilsted til Dagligvarehandlen.dk.
Ifølge en tidligere udmelding fra Coops adm. direktør Kræn Østergård skal omsætningen fordobles til op mod 20 mia. kr. om året sammenlignet med den nu lukkede Fakta-kæde.
Kædens bedste til kundemødet
Også butikschef Janni Holm i 365 discount i Nexø er på rette vej med en kåring som kædens bedste til at møde kunderne. Prisen ”Danmarks bedste kundemøde” er defineret som kædens vigtigste i en nylig prisregn ved en fest for kædens medarbejdere i Kolding.
- Der skal lyde et stort tillykke til Janni Holm og Michael Espersen (souschef, red.), som vinder hovedprisen, fordi de udmærker sig ved at levere en fremragende kundeoplevelse, der overgår forventninger og skaber loyale kunder, siger Michael Tilsted, og fortsætter:
- Vi har en masse dygtige medarbejdere, der hver dag gør deres bedste for at give kunderne en god oplevelse i butikken. Uden dem ville vi ikke kunne drive vores forretning, så det er en stor glæde for mig, når vi italesætter og honorerer deres store indsats ved vores årlige Mission365 for medarbejderne.
Lokale brugser gav op
Efter flere år med røde tal på bundlinjen overlod brugsforeningerne bag Detail Bornholm ved årsskiftet 2022 den daværende Fakta-butik i Nexø til Coop, som herefter har drevet butikken videre. Siden er den genopstået som 365 discount.
Fakta åbnede i Nexø åbnede i juli 2014. Men det lykkedes ikke de oprindelige ejere, de tre Brugser i Svaneke, Snogebæk og Gudhjem, at få sorte tal på bundlinjen.
Men med det nye ejerskab direkte hos Coop og nyt discountkoncept iklædt grønne farver og med fokus på priser, økologi og frugt og grønt har Janni Holm fået luft under vingerne og fremgang i driften. Hun har været med fra starten for 10 år siden og er på fornavn med de fleste kunder.
Står tidligt op hver dag
- Jeg vidste godt, at vi var nomineret til prisen, men det var en stor overraskelse for mig, at vi vandt. Det er helt fantastisk at blive anerkendt for det, man laver hver eneste dag. Og så er det da lidt sejt, at det er den østligste butik i hele Danmark, og så på lille Bornholm, der vinder denne pris. Det er jeg meget stolt af, siger Janni Holm og tilføjer, at det har været hårdt arbejde at vinde prisen.
- Da prisen blev annonceret, gav vi den selvfølgelig en ekstra skalle. Det handler om at stå tidligt op og være klar til at møde kunderne fra åbningstid. Og så skal der naturligvis være styr på planlægningen af dagens opgaver, så vi indgår brandslukning. Vi er et mindre lokalsamfund og skal have tid til en snak med kunderne, som vi nærmest føler os i familie med, siger Janni Holm, inden turisterne valfarten til Bornholm i påsken og senere til sommer, så omsætningen drøner i vejret til det dobbelte.
Butikken ligger i Nexø i hård konkurrence med Kvickly, Lidl og Netto.
Salgschefen: Engagement i verdensklasse
Med udnævnelsen følger et diplom og en faglig tur til Spanien, hvor Janni og Michael sammen med de øvrige vindere vil få teambuilding-værktøjer med hjem.
- Det gør mig megastolt når folk lykkes, og siden jeg overtog distriktet i sommeren 2023, har jeg på ingen måde været i tvivl om, at Janni ville vinde, siger salgschef Torsten Andersen, der blandt andet har ansvaret for to 365discount butikker på Bornholm i henholdsvis Nexø og Rønne.
Han siger, at det har været en fornøjelse at være med fra sidelinjen og se hvordan Janni og hendes team hver eneste dag kæmper for at give deres kunder den absolut bedste kundeoplevelse:
- En enorm passion, engagement i verdensklasse og ikke mindst en vilje af stål til at lykkes.
I Rønne er det Anette Marker, der har ansvaret for solskinsøen anden 365 discount. Hun skiftede for et år siden fra et job som souschef i Kvickly Rønne.