Coop'erne kæmper i flere lande i Europa
Hvis der er nogen som helst trøst i, at man ikke er alene om at miste markedsandele, så har folkene i Coop Danmark lidt at hente i den seneste rapport fra LZ Retailytics, en analyseenhed under tyske Lebensmittel Zeitung.
Alene titlen taler et tydeligt sprog - Retail cooperatives on the decline - detailhandels-koperativer i tilbagegang.
Bag titlen gemmer sig et fald i kooperative markedsandele på tværs af Europas lande til andre aktører. Fra 30,4 pct. i 2014 til 28,9 pct. i år. Og faldet spås af LZ Retailytics til at fortsætte til 27,0 pct. i 2024, hvor de også vil have færre butikker end nu.
Hvis de tal lyder høje for kendere af branchen, skyldes det, at rapporten dækker en langt bredere gruppe af detaillister end dem, hvis ejerskab og opbygning svarer til Coop Danmarks.
Også en stribe langt større købmandssamarbejder som Edeka i Tyskland og svenske ICA indgår nemlig i den kooperative gruppe, som LZ Retailytics har set nærmere på.
"Især kooperativerne i de central- og østeuropæiske lande kæmper for at følge med, mens konkurrencen fra discountkæderne, der invester tungt i at opgradere deres koncepter, og fra store spilleres ekspansion via franchise. I Vesteuropa påvirker markeds-konsolidering også kooperative kæder i mellemstørrelsen. De store finder international ekspansion særligt udfordrende, og det resulterer ofte i, at nye markeder forlades igen", skriver analytiker Gilda Aitamer fra LZ Retailytics.
Årlig vækst på 1,6 pct. til Coop
Blandt de forbrugerejede Coop'er, som vi kender det herhjemmefra, er Coop Danmark omsætningsmæssigt nummer seks i Europa. Men markedsandelen på knap 35 pct. hører helt klart til i den øverste ende af skalaen. Coop Schweiz og Migros, der også hører hjemme i alpelandet, er de største målt på omsætning og har til sammen 62 pct. af hjemmemarkedet.
Coop Italia og britiske Co-op Group er de næste på listen foran Coop Danmarks finske partner i indkøbsalliancen Coop Trading, S Group. Det forventede tab af markedsandele frem til 2024 skyldes ikke, at Coop'erne ikke vil opleve vækst, men at andre typer dagligvarevirksomheder vil vokse hurtigere. Det gælder ikke mindst privatejede discountgiganter som Lidl og Aldi.
Også Coop Danmark bliver spået vækst frem mod 2024 - med 1,6 pct. om året. Selv om niveauet ikke er højt, vil det være mere, end den hjemlige dagligvaregigant har været vant til de seneste år. Selve koncernen har mistet lidt omsætning hvert år siden 2013, kun vækst i de selvstændige brugsforeningers butikker har de fleste af de senere år formået at udligne faldet.
Når 2018-regnskabet kommer, vil omsætningen igen være faldet på grund af mange butikslukninger sidste år.