Coop.dk skal sælge dagligvarer
Coop Danmarks topchef Peter Høgsted har tidligere i år varslet, at Coop var på vej med en stor nyhed, der ville blive offentliggjort 7. april - samtidig med, at dagligvaregiganten fremlægger regnskabstal for 2015.
Nu kan nyheden være blevet afsløret før tid, for i en gengivelse af årsberetningen på en regional generalforsamling blandt Coop-butiksledere skriver bladet Butikslederen, at "Coop 7. april vil starte op med bestilling af dagligvarer via coop.dk - endda til priser, der matcher discountniveauet".
Det er formanden for uddelerne i Syd og Sønderjylland, Karl Jørgensen, der har skrevet beretningen.
Indtil nu har Coop.dk udelukkende solgt nonfood-varer og overladt Coops online-satsning på dagligvarer til Irma.dk - og mere indirekte Osuma.dk, der er ejet af to store selvstændige brugsforeninger.
Med Coops nye online-træk kan ballet for alvor blive åbnet for en større udbredelse af onlinehandel med dagligvarer i Danmark - og væsentlig hårdere konkurrence på det felt, hvor markedsleder Nemlig.com hidtil har haft relativt nemt spil.
En anden ny ambitiøs aktør, Shobr.com, der udelukkende satser på mærkevarer som en slags leverandørernes egen portal, er kun uger fra at åbne, og iagttagere har ventet på, hvilke modtræk giganterne Coop og Dansk Supermarked ville møde den nye konkurrent med.