Coop vil støtte grøn omstilling hos fødevareproducenter
I dag kommer mere end 90 pct. af Coops klimaaftryk fra produktion af de varer, som sælges i butikkerne.
Målsætningen i Coops klimaplan er at nedbringe klimabelastningen fra fødevaresalget med 1.000.000 tons i 2030. Derfor er det afgørende for Coop at være med til at bidrage til en grøn omstilling blandt fødevareproducenterne, så udledningen fra fødevareproduktionen nedbringes.
Netop derfor lancerer dagligvarekoncernen nu initiativet Coop Klimafunding, der skal hjælpe fødevarevirksomheder med at klimaoptimere og komme i mål med deres grønne ambitioner.
- Med Coop Klimafunding ønsker vi at understøtte den grønne omstilling blandt danske fødevareproducenter. Vi oplever, at der allerede er rigtig mange producenter, der er i gang og som ønsker at reducere deres klimaaftryk, men som måske er i tvivl om effekten af deres tiltag. Det håber vi at kunne imødekomme og sammen med virksomhederne blive meget klogere på, hvad der er den rigtige løsning for lige netop dem, siger Nicolai Jæpelt, Chef for Coop Crowdfunding.
Som en del af Coop Klimafunding vil eksperter fra den grønne tænketank Concito rådgive om udvikling og formidling af de enkelte virksomheders klimatiltag.
For at blive en del af Coop Klimafunding skal virksomheder sende en ansøgning med informationer om, hvordan man ønsker at klimaoptimere sin virksomhed eller sit produkt, og hvad man ønsker sparring fra Coop og Concito omkring.
Ansøgningen skal sendes senest den 16. marts.